Fordon

Eldrift spar diesel i uppförsbacken

Komatsu 860E-1K kommer i serieproduktion 2010.

Komatsu börjar om två år serietillverka en stor gruvdumper med dieselelektrisk drivning. Men i uppförsbackar kan dumpern använda strömavtagare och låta dieselgeneratorn gå på lågvarv.

Publicerad

Växelströmssystemet i dumpern har utvecklats av Siemens. Annars byggs dumpern av Komatsu America Corporation.

Dumpern lastar 254 ton och drivs av en 16-cylindrig dieselmotor på 2700 hästar, som via en generator ger el till drivmotorerna. Enligt Siemens har en prototypdumper visat att växelströmsdrivningen ger mycket god ekonomi. Växelströmsmotorerna som används är i det närmaste underhållsfria.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här