Elcykel stark som moped okej från nyår

2015-09-09 06:00  
Full fräs med starkare elcykel. Foto: TT

Cyklar med elmotor har blivit ganska vanliga i trafiken. Vid nyår öppnas dörren för en variant med starkare motor, klassad som moped. Cykelbud, pendlare och prylnördar är tänkbara kundgrupper.

Motorn på en vanlig elcykel får ge högst 250 watt i effekt. I vissa länder finns cyklar med betydligt starkare elmotor, upp till en kilowatt. Enstaka exemplar kan förekomma även i Sverige, trots att de ännu inte godkänts för vägtrafik.

Men från nyår ska sådana cyklar kunna godkännas och köras i alla EU-länder, enligt en förordning. Ett förslag har varit på remiss, och läggs i höst fram av regeringen.

– De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.

Det är också i den kategorin, moped klass 2, som den starkare elcykeln placerats. Därmed krävs både förarbevis och trafikförsäkring. Däremot räcker det med cykelhjälm, om inte cykeln har fler än två hjul.

Handeln har dock svårt att bedöma vilken efterfrågan som kan väntas.

– Men det finns en grupp som alltid vill ha det senaste. Och pendlare kommer ju fortare fram, säger Per Johansson, vd i Moped- och mc-branschens riksförbund.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt