Fordon

Elbolagen överens: Laddning av elbil ska kosta

Normalbeteendet ska vara att ladda sin elbil hemma, uppger Vattenfall. Snabbladdning är bara för nödfall och en dyr teknik där ägaren av laddstationerna måste ta betalt. Foto: TT

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer de andra elbolagen ett efter ett.

Publicerad

- Ja, Jämtkraft kommer också att ta betalt för laddning. Men jag kan i dag inte säga exakt hur eller hur mycket. Med det är troligt att vi kommer att ta betalt per tankad kilowattimme och inte laddning per minut, säger Mikael Hagman, projektledare på Jämtkraft i Östersund.

Jämtkraft var ett av de första elbolagen i Sverige att installera snabbladdare. Utefter den svenska delen av E14 mellan Sundsvall och Trondheim, det som kallas Green Highway, finns för närvarande 20 snabbladdare med 50 kW likström. Fler är på gång under 2015. Här delar Jämtkraft och Sundsvalls Elnät på investeringarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här