Elbilsmagnet fri från sällsynta metaller

2016-08-02 11:15 Håkan Abrahamson  
Magneter fria från sällsynta jordartsmetaller används i denna rotordel från Honda. Foto: Honda motors

Honda har tagit fram en elmotor med starka neodymmagneter som inte innehåller sällsynta jordartsmetaller som dysprosium. Därmed minskar kinaberoendet.

För motorer i elbilar och hybrider är de superstarka neodymmagneterna ett måste. Men neodym förlorar sin starka magnetism vid för hög temperatur. Som skydd tillsätts därför vid tillverkning av dessa magneter även sällsynta jordartsmetaller som dysprosium eller terbium.

Problemet med dysprosium är att merparten av denna sällsynta jordartsmetall finns i Kina. Det gör den känslig för hur kineserna själva vill använda metallen och för prissättningen. 2011 minskade exempelvis kinesiska staten exporten av dysprosium vilket höjde världsmarknadspriset mer än tiofalt.

Året därpå inledde Honda och japanska ståljätten Daido Steel ett utvecklingssamarbete för att ta fram starka magneter som värmeskyddas utan sällsynta jordsmetaller.

Daido utvecklade en metod man kallar het deformation som ersättning för sintring vid magnetframställningen. Med metoden kan nanometerstora kristaller bilda strukturer som är en tiondel så stora som för sintrade magneter, vilket gör det möjligt att tillverka magneter med högre värmetålighet.

Resultatet har blivit en elmotor som kan utnyttja den starka magnetismen i neodymmagneter utan användning av de sällsynta jordartsmetallerna.

De nya magneterna börjar serietillverkas i augusti och får premiär i hybridbilen Freed som släpps på marknaden i höst.

Daido Steel fortsätter utvecklingen av olika typer av magnetpulver, som används vid tillverkning av magneter, tillsammans med kanadensiska Magnequench International.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS