Elbilslobbyn kräver: Bort med moms på elbilar

2009-05-05 09:22  

- Sverige måste ge elbilarna samma stöd som övriga europeiska länder – momsbefrielse och elbilssubvention på minst 100 000 kronor per bil. Annars får vi bara en ljusskygg begagnatimport.

Det säger Bo Hall, en av grundarna till lobbyorganisationen Elfordonsintressenternas Riksförbund Elfir, som nyligen bytt namn tillElbil Sverige och som sprider sitt budskap genom webbportalen EV World Sverige.

- Om inte Sverige momsbefriar elbilarna kommer de att tas in som begagnade bilar via länder som inte momsbelägger elbilarna, säger Bo Hall.

"Ge stöd till alla"
Regeringens utredare tänker för snävt när de föreslår ännu ett statligt styrt demonstrationsprojekt för att stimulera elbilsmarknaden i Sverige, menar Bo Hall.

- Det är bättre att ge stöd till alla elbilar som säljs i Sverige. Då blir det fart på marknaden. Men det ska vara en så stor subvention att det täcker merkostnaden för en elbil, alltså minst 100 000 kronor, säger Bo Hall till Ny Teknik.

Han satt med på den ”hearing” som Energimyndigheten, Vägverket, Transportstyrelsen och Energimarknadsinspektionen arrangerade i Stockholm på måndagen.

De fyra myndigheterna har fått ettuppdrag av regeringenatt komma med förslag till hur man kan stimulera utbyggnaden av laddinfrastrukturen och introduktionen av elbilar och laddhybrider i Sverige.

Utredarna vill ha "projekt"
Anders Lewald, som leder utredningen, avvisar tanken på ett generellt elbilsstöd av typen miljöbilspremien.

I stället kommer utredningen att rekommendera ett demonstrationsförsök med ett par tusen elbilar där staten är med och subventionerar en del av merkostnaden på 50 000-150 000 kronor per bil, men inte hela.

"Följ Europa"
- I Norge har man länge haft momsbefrielse på elbilar och det har resulterat att folk har köpt bilar på bred front. Och nu kommer det ena landet efter det andra i Europa, säger Bo Hall.

Han pekar på att Frankrike subventionerar elbilar med motsvarande 130.000 kronor, Storbritannien med 72 000 kronor, Spanien med 100.000 kronor och Danmark har momsbefrielse plus att man chockhöjt momsen på bensinbilar.

- I Israel, som tar elbilar på allvar, har man också kraftigt höjt momsen på bensinbilar och aviserat att man helt kommer att förbjuda handel med bensinbilar från 2020, säger Bo Hall.

Bo Hall föreslår ett generellt elbilsstöd på 100.000 kronor per bil för den som köper en elbil nu. Stödet trappas sedan ned med 10 000 kronor om året så att de som hoppar på tåget tidigt premieras.

- Det borde införas ett sådant stöd i hela EU, säger han.

Elbilslobbyn

Elfir, Elfordonsintressenternas Riksförbund, grundades i Trollhättan 1980. Elfir ingick i Elfordonscentrum som finansierades av Styrelsen för Teknisk Utveckling STU och Trollhättans kommun.

Tillsammans med Vattenfall hölls en utställning av elfordon i Trollhättan sommaren 1980 och 1982 kördes Sveriges första elfordonstävling i Trollhättan. Den följdes av årliga tävlingar i samband med festligheterna Fallens Dag i Trollhättan under 1980-talet.

Då hade Elfir vind i seglen och det bildades lokalföreningar i Göteborg, Stockholm, Malmö, Umeå, Växjö, Karlskrona och Landskrona.

Efter en nedgångsperiod från millennieskiftet är Elfir på gång igen. Man har bytt namn tillElbil Sverigeoch fått en ny hemsida. Samtidigt harelbilsportalen EV World Sverigefler och fler besökare.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt