Fordon

Elbilslobbyn kräver: Bort med moms på elbilar

Bo Hall, en av grundarna till elbilsorganisationen Elfir, argumenterar för momsfrihet på elbilar, frihet från trängselskatt och gärna också fritt fram för elbilar i kollektivfiler. (Foto: Lars Anders Karlberg)
Elbilar kostar uppmot 150.000 kronor mer än motsvarande bensinbil. Den prisskillnaden kan minska om elbilarna momsbefrias, menar elbilslobbyn Elfir. Bilden visar elbilen Tesla Roadster.
Anders Lewald, Energi-myndig-heten.
Den franska elbilen La Jamais Contente, den första elbilen som kunde köra fortare än 100 km/tim. Bilden finns på sajte EV World Sverige.

- Sverige måste ge elbilarna samma stöd som övriga europeiska länder – momsbefrielse och elbilssubvention på minst 100 000 kronor per bil. Annars får vi bara en ljusskygg begagnatimport.

Publicerad

Det säger Bo Hall, en av grundarna till lobbyorganisationen Elfordonsintressenternas Riksförbund Elfir, som nyligen bytt namn tillElbil Sverige och som sprider sitt budskap genom webbportalen EV World Sverige.

- Om inte Sverige momsbefriar elbilarna kommer de att tas in som begagnade bilar via länder som inte momsbelägger elbilarna, säger Bo Hall.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här