Elbilsbyggarnas råd till Borg: Lätta på plånboken!

2009-12-14 11:45  
Olle Johansson och Christer Asplund på Power Circle tror på en stor svensk elbilsproduktion - om den politiska viljan finns. Foto: Lars Anders Karlberg

- Nu måste finansminister Anders Borg och näringsminister Maud Olofsson visa att man tror på elbilar. Enbart fri parkering för elbilar skulle var en fin julhälsning, säger Christer Asplund och Olle Johansson på Power Circle.

Power Circle är den svenska elkraftsbranschens organisation för att stötta elbilsutvecklingen i Sverige och bygga upp en marknad med regionala demonstrationsprojekt.

Power Circle är en av de fem parterna i elbilsprojektet ZE Saab 9-3, som ska konvertera minst 100 Saab 9-3 till elbilar under nästa år med ekonomiskt stöd från Energimyndigheten.

"Elbilsköparna måste få rabatter"
Men om Sverige ska bli en ledande elbilsnation måste elbilsköparna få några rejäla morötter att knapra på för att det ska bil fart på försäljningen, enligt Christer Asplund. En elbil är väsentligt mycket dyrare än en konventionell bil.

Han pekar på Norge och Frankrike där staten och kommunerna tagit elbilarna på allvar och infört en rad lättnader för elbilsköparna och elbilsägarna – prisrabatter, skatterabatter och fri parkering bland annat.

- Att Sverige ska kunna bli en elbilsnation utan incitament av det här slaget är orimligt. Vi skulle i så fall vara det enda landet i världen som provar den kombinationen, säger Christer Asplund, dagen innan han ska till Trollhättan för att vara med och presentera det svenska elbilsprojektet ZE Saab 9-3.

60 000 svenska elbilar om tio år
Power Circle har satt upp målet att det ska rulla minst 600 000 eldrivna fordon i Sverige år 2020. Av det skulle 10 procent kunna vara svensktillverkade.

- Men det kräver att regeringen visar att man tror på elbilar. Att återinföra den fria parkering som tidigare fanns för miljöbilar skulle betyda mycket. Ett sådant besked skulle vara en fin julhälsning till svenska folket om att regeringen menar allvar, säger Christer Asplund.

En svensk elbilsindustri skulle innebära en industriell omvandling i hela Sverige med både små och stora företag involverade, menar Christer Asplund.

- Men hittills har det varit mycket snack och lite verkstad, säger Christer Asplund.

Frankrike och Norge ledande
Hans kollega Olle Johansson på Power Circle har gjort en sammanställning av elbilsstöden i fem europeiska länder – Norge, Frankrike, Spanien, Portugal och Storbritannien.

I samtliga fall finns det starka inslag om subventioner direkt till elbilsköparna, något som saknas i Sverige.

- Frankrike har sjösatt ett nationellt elbilsprogram på 25,5 miljarder kronor till olika pilotprojekt, forskning av ny batteriteknik och subventioner av elbilar. Och Norge var mycket tidigt ute med stöd till elbilar, vilket gör att det i dag rullar 3000 elfordon i Norge, säger Olle Johansson.

Fem länders subventioner

Norge:

1. Undantag från engångsavgifter vid köp av elbil.
2. Undantag från moms.
3. Undantag från årlig vägskatt.
4. Fri parkering på offentliga parkeringar.
5. Elbilar får använda körfält för kollektivtrafik.
6. Undantag från vägtullar och avgifter.
7. 50 procent skatteavdrag för företagsbilar.

Frankrike:

1. Ett nationellt elbilsprogram för pilotprojekt, batteriteknik och subventioner av elbilar. Total kostnad 2,5 miljarder euro.
2. 50 000 elbilar kommer under 2010 att beställas av regeringen, lokala myndigheter och offentligägda företag.
3. Bonusmalus-system med 5 000 euro i subvention till bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer.
4. Subvention på 2 000 euro för hybridbilar med utsläpp under 140 gram.

Spanien:

1. Castilla y León-regionen: 4 800 euro i subvention för hybridbilar och 5 700 euro för elbilar.
2. Aragon, Asturias, Balaeres, Madrid, Navarrra, Valencia, Castilla la Mancha och Murcia: 2 000 euro för hybrider och 6 000 för elbilar.

Portugal:

1. Regeringens mål är 320 laddstationer nästa år längs de stora motorvägarna och i Lissabon och Porto.
2. Utbyggnad till 1 300 laddstationer under 2011.
3. Aviserat avgifts och skattesänkningar för elbilsköparen.
4. Mål att regeringen ska byta ut en femtedel av sina nuvarande fordon mot elfordon.

Storbritannien:

1. Undantag frn trängselskatt på 8-10 pund per dag i London.
2. Fri parkering i London värt upp till 6 000 pund.
3. Momsbefrielse för elbilar i hela Storbritannien.
4. Elbilar som går som företagsbilar har lägre fordonsskatt och kan vara berättigade till stöd som inköp av miljöfordon.
5. Lägre fordonsskatt för elbildar än för fordon som går på flytande biodrivmedel.
6. Avisering av generell subvention på 5 000 pund vid inköp av nytt elfordon.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt