Elbilens dilemma: kontakten med kunden

2009-06-04 09:07  

Den är liten och knappast high tech, men kontakten kan spela en avgörande roll när laddhybriderna och elbilarna ska introduceras på marknaden.

Sedan i våras sitter Göteborg Energi och flera andra svenska energibolag och gnuggar geniknölarna. Frågan de ska ta ställning till: ska sladdarna till elbilarna utrustas med en standardkontakt eller en industrikontakt (IEC-kontakt)?

Frågan är svårare än vad den låter. Ur strikt ingenjörsperspektiv är svaret givet: IEC-kontakten är en stabil konstruktion som klarar högre strömstyrkor, vilket gör att den klarar av att ladda batterierna snabbare.

Men användare är som regel konservativa och vill gärna att det nya – åtminstone till det yttre – ska likna det gamla. Den vanliga standardkontakten, som i modernt utförande klarar strömstyrkor upp till 16 A finns i miljoner hem och är enkel och snabb att sätta i och ur.

IEC-kontakter, däremot, kan vara tunga och tröga. Särskilt om de varit inkopplade en längre tid i kallt väder.

Än så längre har den svenska ”kontaktgruppen” – enligt uppgifter till Ny Teknik består den av ett halvt dussin energibolag, men vi känner bara till namnet på Göteborg energi - inte enats om vad som är bäst. Och medan tiden går blir alternativen fler - och valet ännu svårare:

Just nu arbetar flera organisationer och grupper runt om i världen med att ta fram egna standarder. I Tyskland lanserar några energibolag och fordonsindustrin en ny superkontakt, som är lika stor som en standardkontakt, men som ska klara både enfas på 230 V och trefas på 400 V och strömstyrkor upp till 63 A.

Nyligen bildade också den internationella organisation som står bakom IEC-kontaktens namn (International Electrotechnical Commission) en grupp som ska försöka ta fram en världsomspännande standard.

Under tiden har i alla fall göteborgarna bestämt sig för vilken kontakt de ska satsa på. Göteborg energi tror att de flesta elbilister – åtminstone till en början - kommer att ladda sina bilar hemma eller på jobbet, och satsar därför på standardkontakten.

- Det gör att det blir billigt och enkelt att komma igång, säger Ulf Östermark, projektledare på Göteborg Energi.

Hur läget ser ut i energibolagens kontaktgrupp vill han inte kommentera. Men åtminstone en av de laddhybridbilar, som Volvo och Vattenfall nyligen presenterade i Stockholm har ett enfasuttag som klarar strömstyrkor upp till 32 A.

Av det kan man dra slutsatsen att det är för tidigt att räkna ut den större och starkare IEC-kontakten.

IEC

International Electrotechnical Commission är en kommission vars främsta syfte är att arbeta fram och fastställa internationella standarder inom elektroteknik och elektronik. De flesta standarderna från IEC fastställs också som europeisk standard. Svensk medlem i IEC är Svensk elstandard.

Källa: Wiki

Jonas Hållén

Mer om: Elbilar Kontakt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt