Fordon

Elbilens dilemma: kontakten med kunden

Standardkontakt
Industrikontakt

Den är liten och knappast high tech, men kontakten kan spela en avgörande roll när laddhybriderna och elbilarna ska introduceras på marknaden.

Publicerad

Sedan i våras sitter Göteborg Energi och flera andra svenska energibolag och gnuggar geniknölarna. Frågan de ska ta ställning till: ska sladdarna till elbilarna utrustas med en standardkontakt eller en industrikontakt (IEC-kontakt)?

Frågan är svårare än vad den låter. Ur strikt ingenjörsperspektiv är svaret givet: IEC-kontakten är en stabil konstruktion som klarar högre strömstyrkor, vilket gör att den klarar av att ladda batterierna snabbare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här