Fordon

Elbilarna på väg till Stockholm

Är detta en framtida elbil från Volvo frågar Johan Konnberg på Volvo Cars Special Vehicles i sin presentation av elbilen C30 BEV. Foto: Illustration: Stefan Jansson
Är detta en framtida elbil från Volvo frågar Johan Konnberg på Volvo Cars Special Vehicles i sin presentation av elbilen C30 BEV. Foto: Illustration: Stefan Jansson
Den norska elbilsorganisationen Go Green var på plats utanför Armemuseum. Här visar chefen Asbjörn Slördahl hur man laddar biler. Foto: Lars Anders Karlberg
Den norska elbilsorganisationen Go Green var på plats utanför Armemuseum. Här visar chefen Asbjörn Slördahl hur man laddar biler. Foto: Lars Anders Karlberg
Det västsvenska företaget EV Adapt var på plats med sin ombyggda Fiat 500 och en lätt lastbil. Foto: Lars Anders Karlberg
Det västsvenska företaget EV Adapt var på plats med sin ombyggda Fiat 500 och en lätt lastbil. Foto: Lars Anders Karlberg
Göran Lundgren, ansvarig för elbilsprojektet på Vattenfall. Foto: Lars Anders Karlberg
Göran Lundgren, ansvarig för elbilsprojektet på Vattenfall. Foto: Lars Anders Karlberg
Gustaf Landahl på Stockholms stads miljöförvaltning var moderator på seminariet. Foto: Lars Anders Karlberg
Gustaf Landahl på Stockholms stads miljöförvaltning var moderator på seminariet. Foto: Lars Anders Karlberg
Två norskägda elbilar poserade utanför Armémuseum - Think City och Fiat 500. Foto: Lars Anders Karlberg
Två norskägda elbilar poserade utanför Armémuseum - Think City och Fiat 500. Foto: Lars Anders Karlberg
Mitsubishi iMiev Foto: Lars Anders Karlberg
Mitsubishi iMiev Foto: Lars Anders Karlberg

Om ett par månader kan en av världens största elbilsupphandlingar börja. Det är Stockholms stad och Vattenfall som för 120 företags räkning ska handla in 14000 elfordon.

Publicerad

Elbilar på gatorna redan i början av 2011. Det är målsättningen för projektet som knutit till sig 120 partners bland företag och organisationer som vill bli de nya elbilspionjärerna.

- Intresset för elbilar i Stockholm, Mälardalen, Göteborg och Malmö är större än vi trodde från början, säger Gustaf Landahl på Stockholms stads miljöförvaltning till Ny Teknik.

Volvo är tidigt ute och blir klar med en förserie på cirka 250 stycken C30 BEV under hösten som ska säljas till ett urval av större företag.

- Vi har lyckats få en plats först i kön hos Volvo för att komma över den nya elbilen Volvo C30 BEV, säger Tomas Carlsson, chef för NCC Construction, till Ny Teknik.

Hur mycket NCC får betala för sina bilar vill inte Tomas Carlsson uppge.

- Vi har fått ett bra pris. Men det behåller vi för oss själva, säger Tomas Carlsson.

NCC är ett av de 100 partnerföretagen i Stockholms stads och Vattenfalls elbilsprojekt som i dag presenterades för en fullsatt hörsal på Armémuseum i Stockholm.

Nio biltillverkare är redo tidigt
Huvudpersoner på seminariet var Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och Göran Lundgren, ansvarig för elbilsprojektet hos Vattenfall.

Här fanns också representanter för de företag och organisationer som anmält sig till upphandlingen liksom nio bilföretag som har sagt att de kan leverera bilar redan nästa år:

1. EV Adapt (konverterad Fiat 500)

2. EVdrive/AltiTruck (konverterad Nissan Cabstar)

3. Micro-Vett (konverterad Fiat 500)

4. Mitsubishi Motors Sverige

5. Nissan Nordic Europe.

6. Peugeot Sverige

7. Renault Sverige

8. Volvo Personvagnar

9. Think

- Vi har talat med ungefär 20 biltillverkare och presenterat vår upphandling. Nio har sagt att de är beredda att levera bilar redan i början av nästa år. Målet är att redan de modeller som världens elbilstillverkare lanserar 2011 och 2012 ska rulla på gatorna i Stockholm, säger Gustaf Landahl.

Han säger att upphandlingen kan påbörjas redan före midsommar efter att den har fått grönt ljus i stadshuset.

Först ska intresserade företag lämna fullmakt till upphandlingsorganisationen, sedan går man ut med en anbudsförfrågan enligt lagen om offentlig upphandling och 52 dagar senare ska svaren från biltillverkarna vara inne.

Ladda ned förstudien från Stockholms stad och Vattenfall här.

Stockholms stad har god erfarenhet av gemensamma upphandlingar av det här slaget. Det sätter press på tillverkarna att leverera.

- Vi gjorde en elbilsupphandling på 90-talet och kunde bland annat få Citroën Berlingo i elvariant till samma pris som bensinmodellen. Vi gjorde också den första upphandlingen av etanolbilar och bidrog till att Ford Focus Flexifuel kom till, säger Gustaf Landahl.