Fordon

Elbilarna förändrar mackarna

Peter Morath, projektledare för OKQ8:s utbyggnad av snabbladdningsstationerna på E-vägarna söder om Stockholm. Foto: Lars Anders Karlberg
OKQ(:s första snabbladdstation är en "halvsnabb" växelströmsladdare med en spänning på 400 volt och en strömstyrka på 32 ampere. Den är förberedd för 80 ampere och står i Häggvik norr om Stockholm. Foto: OKQ8
Nu startar bygget av snabbladdningsstationer för elbilar. Första utbyggnadsfasen är sträckan Stockholm-Göteborg. Fast två är Göteborg-Malmö och slutligen sträckan Malmö-Stockholm.

Vad gör man på macken medan elbilen snabbladdas? Svaret på den frågan kan helt förändra framtidens servicestationer.

Publicerad

Den japanska snabbladdningsstandarden Chademo är en förkortning för Charge de Move, ungefär ”laddning i flykten”. Det sägs även syfta på den japanska frasen ”O cha demo ikaga desuka”, vilket kan översättas med ”vi tar en kopp te medan vi väntar”.

Det är väntetiden som är den svåra nöten att knäcka. I dag tar ett stopp på en bensinstation bara fem minuter. Med en elbilsladdning blir det betydligt längre.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här