Elbilar i Europa dåliga för miljön

2015-08-12 13:14  
Endast ett fåtal innovationer i bilindustrin 2014 gällde elbilar. Foto: MBW

Bilar med snål förbränningsmotor är fortfarande miljövänligare i Europa än bilar med batterier och bränsleceller. Kruxet är elmixen i EU, som innehåller för liten andel förnybar el.

Miljövänligheten hos bränslecellsbilar är helt beroende av vätgas från förnybara källor, till exempel framställd genom elektrolys med el från vindkraftverk. Den svenska energimixen gör bränslecellen till en vinnare, men smutsig Europael gör den till ett miljömässigt sämre alternativ än batteribilar, som i sin tur är sämre än snåla bensinbilar.

Det är en internationell forskargrupp på det federala schweiziska institutet för materialvetenskap och teknik, EMPA, som genomfört en total livscykelanalys på bilar med bränsleceller, batterier respektive förbränningsmotor. Forskarna har räknat på all miljöpåverkan, från tillverkning och användning till återvinning.

Forskarnas huvudsyfte var att kolla om bränslecellsbilar verkligen är miljövänligare än bilar med förbränningsmotor.

- Svaret är ja, men bara under förutsättningen att vätgasen som driver bränslecellen kommer från förnybara energikällor, säger EMPA-forskaren Dominic Notter till Springer für Professionals.

Vätgas från naturgas ger i princip inga miljövinster jämfört med en snål förbränningsmotor, och vätgas som elektrolyseras med el från Europanätet gör bränslecellsbilen till ett ännu sämre alternativ.

Även batteribilar som laddas från Europanätet är under sin livstid miljömässigt sämre än en snål bensinbil, konstaterar forskarna. Batteribilarna är dock tack vare högre verkningsgrad fortfarande miljömässigt bättre än bränslecellsbilen.

- Det här förhållandet ändras helt om samhället genererar sin el från sol, vind och vatten. Då blir bränslecellsbilen konkurrenskraftig genom att den drar mindre energi vid tillverkningen, säger Dominic Notter.

Forskarna har i studien använt tre fordon (en bränslecellsbil, en batteribil och en bensindriven bil) med effekten 55kW.

Bensinbilen visade en förbrukning på 0,61 l/mil. Efter 15 000 mils körning, och med hänsyn tagen till miljöpåverkan vid tillverkning och återvinning, så gav batteribilen när den laddades med Europael, en miljöpåverkan motsvarande 0,64 l/mil och bränslecellsbilen motsvarande 1,21 l/mil.

Ny Teknik-läsarna:

Läs mer: Kan det verkligen stämma?

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt