Fordon

Elbilar i Europa dåliga för miljön

Endast ett fåtal innovationer i bilindustrin 2014 gällde elbilar. Foto: MBW

Bilar med snål förbränningsmotor är fortfarande miljövänligare i Europa än bilar med batterier och bränsleceller. Kruxet är elmixen i EU, som innehåller för liten andel förnybar el.

Publicerad

Miljövänligheten hos bränslecellsbilar är helt beroende av vätgas från förnybara källor, till exempel framställd genom elektrolys med el från vindkraftverk. Den svenska energimixen gör bränslecellen till en vinnare, men smutsig Europael gör den till ett miljömässigt sämre alternativ än batteribilar, som i sin tur är sämre än snåla bensinbilar.

Det är en internationell forskargrupp på det federala schweiziska institutet för materialvetenskap och teknik, EMPA, som genomfört en total livscykelanalys på bilar med bränsleceller, batterier respektive förbränningsmotor. Forskarna har räknat på all miljöpåverkan, från tillverkning och användning till återvinning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här