Elbil är billigare än du tror

2015-02-04 07:17  

KRÖNIKA. Så här års suktar jag ofta efter en elbil. Att kallstarta fossilbilen för några fjuttiga kilometer tar emot. Att cykla i snömodd lockar inte heller. Då skulle det sitta fint att rulla iväg avgasfritt utan att bli nedslaskad. Varför har jag då inte skaffat en elbil? Svaret är kostnaden.

De flesta verkar resonera likadant. Förutom räckviddsångest är det pris­lappen som får folk att nobba elbilar.

Fast det är kanske inte så dyrt som vi inbillar oss. KTH-forskaren Jens Hagman har räknat ut att det inte svider mer i plånboken att köra elbilen BMW i3 jämfört med Volvo V40 T4, en bensinbil i motsvarande storlek. Listpriset för i3:an är visserligen 339 000 kronor, 41 procent högre än V40:ns. Men räknar man på totalkostnaden så är det dött lopp efter tre års körning. Skillnaden är ynka 47 kronor i månaden.

Så här ser Jens Hagmans prognos ut:

• Bränsle. Att el är billigare än bensin är ingen överraskning. Jens Hagman räknar på 15?000 km årlig körning och snittpriset för bensin och el år 2013–2014. Det ger en milkostnad på 8 respektive 2,3 kronor. Voilà – på tre år sparar elbilsägaren 25 000 kr på bränsle.

• Service och underhåll. Att elbilsägare kommer billigare undan i verkstan är inte heller konstigt. Den elektriska drivlinan har färre rörliga delar, ingen olja ska fyllas på, inga filter bytas

och bromsklossarna slits mindre eftersom man motorbromsar mycket för att återmata energi till batterierna. Merkostnaden för bensinbilen blir 3 500 kronor.

• Skatt och bidrag. I3-köparen kammar hem super­miljöbilspremien, medan V40-ägaren betalar fordonsskatt. Det ger en skillnad på drygt 38 000 kronor.

• Värdeminskning. Här kommer kalkylens stora överraskning. Det snackas mycket om hur elbilars andrahandsvärde rasar eftersom batterierna har begränsad livslängd. Jens Hagman resonerar annorlunda efter att ha studerat värdeminskningen i Kalifornien för världens mest sålda elbil, Nissan Leaf. Tappet var endast 19 procent efter tre år. Omräknat till den svenska marknaden drar han slutsatsen att värdeminskningen för BMW i3 visserligen är 70 000 kronor mer än för Volvo V40 T4. Men det äter inte upp vinsterna i övriga poster.

Vid årsskiftet fanns det bara 2 106 helt eldrivna personbilar i hela landet, enligt elbilsstatistik.se. Jens Hagman är övertygad om att en viktig orsak till det skrala intresset är att bilköpare har dålig koll på totalkostnaden. Jag hajade själv till över kalkylen, och nästa gång familjen byter bil så behöver kanske inte listpriset diskvalificera elbilen. Åtminstone om supermiljöbilspremien finns kvar och bensinpriserna inte når nya bottennivåer.

Fast räckviddsångesten är fortfarande en stötesten. Rädslan för att bli stående med tomma batterier fick mig att svettas bakom ratten när jag i fjol körde från Stockholm till Göteborg i en Nissan Leaf. Okej, jag vet att den modellen, liksom de flesta elbilar, inte är avsedd för sådana sträckor. Vill man köra långt är Tesla än så länge den enda bilen med vettig räckvidd. Fast då spricker nog kalkylen i alla fall. Listpriset är mer än dubbelt så högt som för BMW i3.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt