Elbåten Sarvo 37 har en topphastighet på 130 km/h

2021-03-13 08:00  

Med en elmotor på 1 280 hk gör aluminiumbåten 70 knop – 130 km/h. Samtidigt ska batteriet på 350 kWh vid mer rimlig fart ge Sarvo 37 en räckvidd på 100 sjömil.

Prestandamässigt har de vassaste elbilarna kört ifatt och förbi de flesta sportbilar med bensinmotor, men till sjöss går utvecklingen långsammare. Elbåtarna har släpat efter sina konventionella konkurrenter. Nu börjar det dock röra på sig i våra grannländer. 

2019 döpte statsminister Erna Solberg ett exemplar av inhemska Evoy1. Den norska tillverkaren Evoy AS antog då att det var världens snabbaste serietillverkade elbåt, med kapacitet att leverera 900 hästkrafter. Den högsta hastighet som norrmännen hade testat den i då var 49 knop, motsvarande cirka 91 km/h.

En konkurrent är tyska Say Carbon som förra året presenterade Say 29E. Med sin elmotor på 360 kW är den god för 50 knop, eller knappt 93 km/h, vilket ansågs vara ett rekord för serietillverkade elbåtar. Det rapporterade Plugboats .

Läs mer: Svenska elbåten satsar på räckvidd – inte hög fart

Nu har dock danska Sarvo Marine tagit ett rejält kliv. Deras elbåt Sarvo 37 klarar 70 knop, motsvarande 130 km/h – och då går det undan på vattnet. Bakom drivlinan står företagets teknikchef Jonas Voss som tidigare har lett arbetet med svenska Koenigseggs laddhybrid Regera.

Interiören på en Sarvo 37. Foto: Sarvo Marine

På hemsidan berättar företaget att aluminiumbåtens design är inspirerad av forna tiders danska minsvepare. En kilformad för skär genom vågorna vid låg fart, medan undersidan har gjorts mer platt mot aktern, vilket tillsammans ger en optimal energibesparing i alla hastigheter. Den har en längd på 37 fot, eller 11,25 meter, och en vikt på 4 780 kg – där batterisystemet står för 1 460 kg.

Sarvo 37 med snabbladdning

Elmotorn kan leverera 1 280 hästkrafter, och enligt tillverkaren har den fyra gånger så mycket kraft och vridmoment som en Porsche 911 Turbo S av modellår 2019. I stället för att propellern är helt nedsänkt så skär den vattenytan, och kåpan som sitter över propellern minskar den mängd luft som blandas med vattnet – vilket bidrar till en ökad acceleration och hastighet.

Samtidigt ska framdrivningssystemet vara 10–18 gånger så effektivt som en konventionell utombordare alternativt system med med fast propeller. Och om man väljer att färdas i makliga 10–20 knop så ska batteripacket på 350 kWh ge en räckvidd på 130–185 km, alltså upp till 100 sjömil.

Läs mer: Echandias lösning på sjöfartens utsläpp: ammoniak

Med snabbladdning vid 360 kW med CCS-standard ska man kunna få ett fullt batteri på så lite som en timme. Med 60,5 kW laddning får man dock vänta 5,5 timme, samt 15 timmar vid 400 volt – alternativt drygt 47 timmar med en laddning vid 230 volt.

Skrovet, med en tjocklek på sex millimeter och en köl på tio millimeter består till 60 procent av återvunnen aluminium. Och även om man i dag inte förväntar sig tropiska träslag ombord så är det kanske ändå lite förvånande att danskarna i stället har valt syntetiskt trä. Plastblandningen består till 80 procent av återvunnet material, bland annat hämtat från havet. Den första båten för leverans ska stå färdig i maj.

John Edgren

Mer om: Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt