El-spårvagnen laddas på 20 sekunder

2018-01-25 07:14  
Foto: BlueSG

Singapore visar vägen. Nu testar de en helelektrisk spårvagn som bara behöver laddas 20 sekunder – medan passagerarna kliver ombord. Den behöver därmed aldrig tas ur trafik.

NTU-Blue Solutions Flash Shuttle är en helt emissionsfri kollektivtransport med plats för 22 passagerare. Spårvagnen ska dessutom kosta fem till tio gånger mindre än andra existerande spårlösningar. Den helelektriska versionen behöver ingen extra infrastruktur utan rullar på hjul, vilket innebär att man kan etablera en helt ny linje inom loppet av några veckor. Nu har Singapore börjat testa fordonet i trafik.

Bluetram, som den kallas, är utrustad med superkondensatorer som låter batteriet laddas på 20 sekunder – så lång tid det tar för passagerarna att kliva av och på spårvagnen. Med andra ord behöver fordonet aldrig tas ur trafik för att laddas. Energin räcker för en sträcka på två kilometer, vilket ger en god marginal mellan stoppen. Till detta har batteriet nog mycket backup-el för ytterligare 30 kilometer.

Fordonet har utvecklats av ett gemensamt forskarlag från Nanyang Technological University (NTU) och BlueSG. Nu ska de utvärdera hur spårvagnen klarar sig i Singapores tropiska klimat, och hur passagerarna kommer bete sig.

– Användningen av helelektriska fordon inom kollektivtrafik sprider sig snabbt över hela världen, eftersom de minskar utsläppen av växthusgaser. Som ett ledande globalt universitet med djup expertis inom hållbara teknologier är NTU Smart Campus redan en levande testbädd för diverse hållbara och energieffektiva tekniklösningar – och en partner till BlueSG när det kommer till att testa och utveckla elspårvagnar för Singapore, säger Subra Suresh, professor vid Nanyang Technological University.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt