Eko-bilen Smite klar för testkörning

2010-01-13 13:49  

Det lilla energisnåla stadsfordonet Smite är nu klar för testkörning. Det blir en hemlig testkörning någonstans i Stockholmstrakten.

- Vi är i stort sett färdiga med en bensinvariant och en batterivariant, säger Håkan Lutz, vd i utvecklingsbolaget Vehiconomics som ligger bakom Smite.

Håkan Lutz säger till Ny Teknik att man kommer att ta ut de två bilarna för hemliga testkörningar i Stockholmstrakten inom ett par veckor.

- Det är full fart i verkstaden just nu. Vi har alla verktyg för en småskalig produktion, men vi har blivit försenade på grund av att det varit svårt att få finansiering för projektet, säger Håkan Lutz.

Smite är en ULV
Smite är ett helt nytt cityfordon för stadspendlare – en trehjuling som drivs med en snål bensinmotor, alternativt etanolmotor eller elmotor.

- Smite är ingen bil. Vi kallar den en ULV, ett ultralätt fordon, ultra light vehicle. Den väger bara 130 kilo med förbränningsmotor och drar mindre än två deciliter per mil i stadstrafik, säger Håkan Lutz.

Stöttas av Energimyndigheten
Det var i samband med Energitinget i mars förra året som de tre personerna bakom Smite – Håkan Lutz, Andreas Broryd och Sohrab Kazemahvazi – presenterade sitt projekt med stöd av Energimyndigheten.

Läs Ny Tekniks artikel om det "hemliga" projektet.

- Vi tror att vi behöver ett annat tänk när det gäller bilar i framtiden. Vi tror på små, bränslesnåla eller eldrivna stadsfordon. Därför stöttar vi Smite-projektet med ett villkorslån för teknikverifieringen, säger Andreas Stubelius på Energimyndigheten.

Att Smite får kommentarer för sitt Messerschmittliknande utseende är inget som bekymrar Andreas Stubelius.

- Det roliga är att det faktiskt finns en strategi bakom designen nämligen att det ska vara något som vi känner igen, säger han till Ny Teknik.

Han räknar med att kunna visa upp Smite på årets Energiting den 16-17 mars i Älvsjö.

- Jag hoppas att vi då också kan erbjuda provkörning och test för motorpressen, säger Andreas Stubelius.

Chassi och kaross i sandwichkomposit
Smite liknar den gamla Messerschmitten som Lasse Åberg hade i filmen Sällskapsresan 2, men det är något helt annat.

- Vi bygger ett högteknologiskt chassi i sandwichkomposit som lätt klarar de svåraste krocktesterna. Vi härmar Formel-1-bilarnas konstruktion med helgjuten monocoque och energiabsorberande zoner, säger Håkan Lutz.

Till sin hjälp har de tagit bilsäkerhetsföretaget Autoliv, teknikkonsultbolaget Semcon, kompositföretaget Elitkomposit och vakuumformningsföretaget PR-plast.

När det gäller drivlinan samarbetar Vehiconomics med italienska Piaggio, som gör små fordon med både förbränningsmotorer och elmotorer.

Var med och byggde KTH:s snålbil
Man har också ett nära samarbete med KTH i Stockholm där Sohrab Kazemahvazi doktorerar i materialteknik med specialisering på lätta material. Sohrab Kazemahvazi var med och byggde KTH:s Eco Marathon-bil Agilis.

Priset för Smite kommer att ligga runt 50 000 kronor för en bensinvariant och kanske 60.000-70.000 kronor för en batterimodell.

- Även om vi skulle säga 80 000 kronor är det bara en fjärdedel av priset för elbilen Think – med jämförbar prestanda, säger Håkan Lutz.

Topphastigheten beräknas till 90 kilometer i timmen. Den kommer att lanseras antingen som motorcykel eller som EU-moped.

Inspirerats av Volkswagen
Entreprenörerna bakom Smite har inspirerats av Volkswagens trehjuliga experimentbil "L1", som kallades för enlitersbilen eftersom den drog mindre än en liter per tio mil under testkörningar på landsväg våren 2002, med ett symbolist ägg mellan foten och gaspedalen.

Av olika anledningar lades projektet ned, trots att det var framgångsrikt.

- Vi har gjort Smite mycket enklare och mycket billigare än Volkswagens L1, säger Håkan Lutz.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt