Einride lanserar uppgraderad Pod – så mycket kostar den

2020-10-08 18:19  

UPPDATERAD. Det hyttlösa, elektriska och autonoma transportfordonet kommer att säljas i fyra olika varianter. Var och en anpassad för sitt användningsområde. Nu vet vi också priset.

Det svenska startupföretaget Einride lanserar i dag en uppdaterad version av det hyttlösa transportfordonet Pod, genom en webbsänd presentation. I stället för att prata om nivåer av autonomi enligt SAE-skalan (som går från 0-5) har Einride valt att skapa en egen indelning, som kallas för AET, Autonomous Electric Transport.

Fordonet delas in i fyra varianter numrerade 1–4. Nummer 1 är endast gjord för inhägnade områden och hastigheter upp till 30 km/h. AET 4 kommer däremot att kunna köra på motorväg i 85 kilometer per timme. Nummer två är till för primärt inhägnade områden men med förmågan att köra kortare sträckor längs allmänna vägar, och nummer tre är till för icke tätbebyggda områden och kan framföras i upp till 45 kilometer timmen.

– Jag är inget fan av SAE-skalan och tycker att den är överanvänd. Men alla våra fyra varianter är nivå 4 per definition. Eftersom de inte har plats för någon förare måste vi börja där, säger vd Robert Falck till Ny Teknik efter evenemanget.

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

18 000 dollar – per månad

Einride menar att företag kan minska sina transportkostnader med upp till 60 procent och koldioxidutsläppen med 90 procent, jämfört med konventionella alternativ.

AET 1 och 2 går att reservera redan nu, med leverans nästa år, till en kostnad av 10 000 dollar. De kostar sedan 18 000 respektive 19 000 dollar (motsvarande 160 000 respektive 169 000 kronor) per månad att ha i drift. Då ingår Einrides frakthanteringsplattform samt tillgång till operatörer som fjärrstyr och övervakar fordonen.

AET 3–4 blir tillgängliga först 2022-2023 och kommer att kosta 20 000 respektive 22 500 dollar per månad. Det högre priset beror på mer avancerade sensorer som behövs för högre hastigheter. I övrigt skiljer sig inte varianterna åt nämnvärt rent hårdvarumässigt.

Är det konkurrenskraftiga priser jämfört med konventionella transporter?

– Vårt mål är att erbjuda konkurrenskraftiga priser och vi hade inte satt dem om de inte var det, säger Robert Falck.

Beror den senarelagda leveransen av AET 3-4 att de inte är tekniskt redo eller på att lagstiftning som möjliggör självkörande fordon först behöver komma på plats?

– Vi tar inte hänsyn till regelverk i den angivelsen. Reglerna utvecklas marknad för marknad. Det handlar snarare om att vi behöver nå en viss nivå av teknik, kvalitet och industriell mognad, säger han.

Sett till regelverket, hur många marknader hade ni kunnat erbjuda AET 3 och 4 på idag?

– Det beror på vilken applikation de ska användas till och vilket land. Flera östeuropeiska länder har liberal lagstiftning, liksom för en del applikationer i de södra staterna i USA. Vi ser en ganska stor marknad överlag, säger Robert Falck.

Läs mer: ”Hur långt kan självförtroende och teknik ta Einride?”

Vill inte berätta om mål för reservationer

Han vill inte säga vilket mål om antal reservationer företaget har framöver.

– Når vi när målet kommer vi att berätta om det. Vi har både mål och affärsplan och vi ligger ungefär ett år bakom den plan som vi drog upp 2016. Vissa saker har gått snabbare, andra tar längre tid. V har kommit längre rent tekniskt och har större affärsmomentum än vi trodde då, men den inudstriella uppskalningen tar tid, säger han.

Samtliga modeller har kameror, lidar- och radarenheter för att ge en 360-graders vy runt fordonet. De kan fjärrstyras och kan laddas helt automatiskt. Deisgnen har också uppdaterats en del jämfört med tidigare.

Einride kommer att bygga de första fordonen i egen regi i Göteborg, med hjälp av underleverantörer. När det blir aktuellt med större volymer kommer en kontrakterad tillverkare att ta vid. Bolaget för just nu diskussioner.

Webbsändningen sågs av i snitt cirka 500 samtidiga tittare. En av dem som kommenterade hette Elon Musk, vilket Einride förstås noterade. Användaren skrev bra jobbat och önskade lycka till. Detgick dock inte att bekräfta kontot i chatten.

– Det blev mycket uppståndelse när han kommenterade där i början, hela teamet blev lite starstruck, säger Robert Falck.

Einride grundades 2016 av Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja.

 

Detta är en uppdaterad version av artikeln.

Specifikationer AET 1-4

Samtliga fordon AET 1-4 har följande specifikationer gemensamt:

Konfigurering: 6x2 Rigid

Totalvikt: 26 ton

Lastkapacitet:15 pallar

Nyttolast:16 ton

Räckvidd: 130-180 km

Automatisk laddning: Ja

Fjärrstyrning: Ja

Autonom körning: Ja

Marknad: Global

 

Det som särskiljer respektive modell är följande

 

AET 1

Hastighet: < 30 km/h

Operativt område: Inhägnat område

Kräver godkännande av myndighet: Nej

 

AET 2

Hastighet: < 30 km/h

Operativt område: Inhägnat område samt kortare sträckor på allmän väg

Kräver godkännande av myndighet: Ja

 

AET 3

Hastighet: 45 km/h

Operativt område: Icke tätbebyggt område

Kräver godkännande av myndighet: Ja

 

AET 4

Hastighet: 85 km/h

Operativt område: Motorväg

Kräver godkännande av myndighet: Ja

 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt