”EIB har bjudit Saab på en irrfärd”

EIB och GM håller Saabs ledning på halster. I går åkte Victor Muller, ordförande i Saab och Jan Åke Jonsson, vd för bolaget till Kina i onsdags för att säkra en plan B.

Saab Automobile fortsätter förhandlingarna med EIB men för att hitta en livlina om planerna går i stöpet, valde ledningen att åka till Kina och Hong Kong i onsdagskväll.

– Fastighetsaffären är inte längre att anse som huvudspåret. EIB har bjudit Saab på en irrfärd som bara leder ned i ett svart hål, så den resan känns inte längre betryggad, säger Lars Carlström, Vladimir Antonovs talesperson till Dagens Industri.

Enligt tidningen är huvudspåret för Saabs finansiering att nu nå en snabb uppgörelse med en kinesisk tillverkare. Dagens Industri träffade Victor Muller och Jan Åke Jonsson på Arlanda i går kväll men ingen av dem ville kommentera resan. Enligt Dagens Industri ska huvudspåret handla om licenser och samarbete kring Saabs nya plattform Phoenix. Phoenix ligger till grund för den nya 9-3 modellen.

Kinesiska investerare kan också vara en långsiktig lösning för Saab. Om de skulle släppa in kinesiska investerare till minst 51 procent skulle Saab kunna få in ungefär 2 miljarder kronor i nytt kapital. Då skulle Saab kunna säga upp EIB-lånet och istället låna på den traditionella finansmarknaden. Frågan är dock hur snabbt en affär med en kinesisk part skulle kunna ta innan den är i hamn. Tiden är knapp för Saab.

Saabs informationschef Eric Geers bekräftar att Saab förhandlar med kinesiska biltillverkare men vill inte kommentera om det gäller specifikt Pheonix-plattformen.

- Det finns flera möjligheter till samarbete, säger han till nyteknik.se.

Produktionen på Saab står stilla sedan tre veckor i väntan på en lösning på den akuta ekonomiska krisen.

Arbetet på Saabs utvecklingsavdelning har dock inte påverkats av produktionsstoppet.

- Nej, allt rullar på, säger Eric Geers.

Marie Alpman

Yvonne Edenholm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL