Eftermarknadskitet som gör bilen självkörande

2019-11-12 10:30  
På bilden syns en kamera monterad bakom framrutan. Foto: Ghost Locomotion

En uppsättning kameror och en dator är allt som behövs för att göra din bil åtminstone delvis självkörande. Amerikanska startupen Ghost Locomotion har dragit in över 600 miljoner kronor till idén om ett eftermarknadskit.

Allt fler bedömare tycks mena att helt självkörande bilar är svårare att utveckla än vad som tidigare förutspåtts. Körning mellan avfarter på motorvägar utgör däremot en relativt enkel trafikmiljö som är fullt hanterbar redan idag.

Eftersom två tredjedelar av all körning i USA görs på motorvägar – och många redan har en bil – utvecklar den amerikanska startupen Ghost Locomotion ett eftermarknadskit som ska kunna göra ett 20-tal ”populära modeller” från 2012 och framåt kapabla att köra autonomt på motorvägar, skriver Venturebeat.

Har dragit in 617 miljoner dollar

Företaget, som leds av Yahoos före detta teknikchef John Hayes, meddelar nu att de har dragit in sammanlagt 63,7 miljoner dollar, motsvarande 617 miljoner kronor, till utvecklingen av ett eftermarknadskit som ska göra att bilen klarar av autonom motorvägskörning.

Kitet består av 8 kameror som monteras runt bilen samt en dator som placeras i bagageutrymmet och kopplas in mot bilens CAN-bussystem. Företagets programvara uppges vara enklare än de avancerade förarstöd som finns på vägarna idag och förlitar sig i hög grad på imitation av mänskliga förare.

Har ännu inte testats på allmän väg

Deras kit finns i dagsläget installerat i ”dussintals” bilar som ska bli hundratals till årsskiftet och tusentals nästa år, då den färdiga produkten ska lanseras. Men tekniken har ännu inte testats på allmän väg.

Vad priset blir framgår inte. Ett kanadesiskt företag kallat X Matik säljer ett liknande kit som ger bilen ”begränsad” självkörande kapacitet, till en kostnad av 20 000 dollar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt