Efter test: Det här var mest utmanande för självkörande tekniken

2018-10-19 11:07  

Över 70 procent av förare tror att man redan i dag kan köpa självkörande bilar – det visar Euro NCAP:s undersökning. Nu har de utvärderat förarstödet hos tio modeller.

I samband med sin första utvärdering av tekniken som till viss del erbjuder autonom körning presenterade Euro NCAP den enkät man genomfört tillsammans med Global NCAP och Thatcham Research. Svaren från deltagarna stod i skarp kontrast mot verkligheten. Undersökningen avslöjar att det generellt råder stor förvirring bland konsumenterna kring vad existerande system kan prestera. Bland annat tror 70 procent av förarna att man i dag kan köpa självkörande bilar.

Läs mer: Teslas nya dator ökar prestandan i bilarna med 2000 procent

Euro NCAP testar krocksäkerheten hos alla nya bilar, och det var högt tid att utvärdera de allt mer avancerade systemen för förarstöd. Man har jämfört kapaciteten hos tio highway assist-system, som innehåller adaptiv farthållare, körfilsassistens samt hastighetsövervakning. De testade modellerna var Audi A6, BMW 5-serie, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes C-klass, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla – samt Volvo S60.

Ett antal scenarion simulerades på testbanan. Euro NCAP har tidigare utvärderat adaptiva farthållare, men den här gången hade man utökat testerna. Tekniken är utvecklad för att sakta in bilen om man närmar sig ett fordon som gör långsammare i den egna filen. Samtliga modeller klarade av detta, men vissa fick ett sämre beteende när det kom till att upptäcka helt stillastående fordon.

”Behövs alltid en förare bakom ratten”

Det mest utmanande för systemen var att hantera bilar som plötsligt blinkar in i den egna filen, exempelvis för att undvika ett hinder. Bilförare kan förutse att en bil är på väg att lämna sin fil, men för bilens system blir andras filbyten en plötslig och överraskande händelse. Man har även utvecklat ett andra test för bilarnas körfilsassisteter, som ser till att hålla bilen mitt i filen. Där mättes bland annat hur mycket rattomslag som krävs, och systemet utsattes för så kallad s-kurva.

– Euro NCAP:s budskap från de här testerna står klart. Bilar, även de med avancerade förarassistenter, behöver en vaken och uppmärksam förare bakom ratten hela tiden. Men det är av stor vikt att de bästa passiva och aktiva systemen förblir tillgängliga i bakgrunden, säger Michel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Tekniken i Volvos s60-modell ansågs vara på det hela taget vara balanserat, med en liten risk för att föraren ska få en övertro till systemen. Kritik riktades dock mot att man enkelt kan lura systemet som larmar då man inte har händerna på ratten. Se hela testet här.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt