Efter responsen – skånska elbilen blir tvåsitsig

2018-06-25 14:43  
Ecoist Tian, en uppdaterad design av den trehjuliga elbilen från Skåne. Foto: Dohmers

Den trehjuliga elbilen var först tänkt att bli ensitsig. Men nu har Thomas Koch tänkt om. ”Det finns många anledningar”, säger han.

I september i fjol berättade Ny Teknik om Thomas Koch från Vejbystrand utanför Ängelholm. Han har bestämt sig för att skapa ett elektriskt trehjuligt pendlarfordon tänkt att ersätta framför allt familjers andrabil. Fordonet kallas Ecoist.

Den ursprungliga designen var ensitsig och med en topphastighet på omkring 90 kilometer per timme för att inte behöva bli omkörd av lastbilar på landsvägen.

Men nu har maskiningenjören Thomas Koch och hans team tänkt om. Den nya designen går under namnet Ecoist Tian.

– Vi fick väldigt mycket feedback. Människor berättade att de ville kunna köra sitt barn till dagis, ta med extra bagage eller kanske golfklubborna. Vi lyssnade på våra kunder. Det finns många anledningar att göra den tvåsitsig, säger han.

Läs mer: Svenska fordonsrebellerna utmanar elbilsjättarna – Viktigt delmål nått för Uniti

Topphastigheten har dessutom flyttats upp ett par snäpp och den ska nu kunna göra 110 kilometer per timme.

– Tanken var först 90 km/h för att kunna hålla landsvägshastighet. Men i flera länder har nu hastigheten på landsvägar höjts till 100 km/h. Och det är bra med lite extra buffert för att även kunna köra på motorväg kortare sträckor, även om det inte är huvudtanken, säger Thomas Koch.

Förändringarna innebär förstås en del merarbete. Med högre hastighet blir karossens aerodynamiska utformning ännu viktigare. Nya batterier är också beställda. Kapaciteten blir 8 kilowattimmar vilken ger en räckvidd på 80-100 kilometer på en laddning.

Elbilen klassas som trehjulig motorcykel

Thomas Koch arbetade i fjol i sitt garage i Vejbystrand men har nu flyttat till ett område för kreativa projekt i Helsingborg, med verkstadsutrymme och tillgång till en knappt kilometerlång gammal pir som han använder som provbana.

I september i fjol var tanken att om ett år påbörja tillverkningen av en provserie på 10-20 fordon. Det målet ser nu ut att flyttas ytterligare. Om 1–1,5 år ska 20 fordon börja tillverkas.

– Det handlar om att vi måste hitta en tid hos de som certifierar bilen, spanska Idiada, säger han.

Läs mer: Ingenjörens hemmabygge: Ett elektriskt pendlarfordon

Fordonet kommer att registreras i kategori L5E, det vill säga trehjulig motorcykel. Thomas Koch hoppas att det innebär att föraren endast behöver vanligt bilkörkort och inte MC-dito. Men helt säker är han inte förrän Transportstyrelsen har fattat sitt beslut.

– Det är svårt att få ett förhandsbesked. Men vi vill att det ska vara så lätt som möjligt att gå över från vanlig bil till Ecoist, säger han.

Hittills har fem fordon förbeställts. Förändringarna har pressat upp priset ytterligare, från preliminärt 150.000 kronor inklusive moms till 170.000.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt