Efter kraschen: ”Stolarna i Gripen är ett mekaniskt underverk”

2015-05-21 13:01  

- Ett mekaniskt underverk. Det säger en FMV-expert om katapulttekniken som räddade de två ungerska piloterna vid Gripen-kraschen i Tjeckien i tisdags.

(Artikeln har uppdaterats)

Klockan var nästan 14 i tisdags när två ungerska piloter inte lyckades stoppa ett Gripen-plan under en landning. Olyckan inträffade samtidigt som den internationella stridsflygövningen Lion Effort pågick i Tjeckien, men planet deltog inte i övningen.

Piloterna sköt ut sig strax innan planet åkte av landningsbanan på flygbasen Caslav, nio mil från Prag.

Det var första gången som en utskjutning skedde från den tvåsitsiga Gripen D. Piloterna rapporterades efteråt ha klarat sig bra.

De svensktillverkade Griparna är försedda med raketstolar från den brittiska tillverkaren Martin Baker av modellen MK-S10-LS.

Men hur fungerar tekniken och fallskärmarna när planet befinner sig på marken?

- Raketstolen har så kallad nollnollprestanda. Det innebär att utskjutningstekniken även fungerar vid noll meters höjd över marken och vid noll farts kilometer i timmen, säger Mats Helgesson, som är chef för test och evaluering på Försvarets materielverk, FMV, och dessutom själv har en bakgrund som Gripen-pilot.

När något allvarligt händer ombord på en tvåsitsig Gripen utlöses bägge raketstolarna om en av piloterna drar i sitt handtag. (Men om en passagerare som inte är pilot finns i den bakre sitsen, blockerar man delvis hans/hennes handtag. Det innebär att passageraren bara kan skjuta ut sig själv men att befälhavaren/piloten i framsitsen kan skjuta ut båda två).

Vad som orsakade problemen i tisdags, är oklart. Men piloterna sköts samtidigt uppåt 50 meter upp i luften, och fallskärmarna vecklade ut sig.

- Den här tekniken är ett mekaniskt underverk, säger Mats Helgesson och syftar på att flera steg i en serie måste fungera och klaffa för att allt ska gå väl.

- Det handlar om väldigt små tidsskillnader och hög precision under extrema omständigheter, säger han.

- Det som sker efter att piloten dragit i handtaget är först att glastaket sprängs bort, sedan stramas selen som piloten sitter i åt, och raketstolen rör sig uppåt med hjälp av små exploderande krutladdning. Nästa steg är att en raketmotor tänds och skickar iväg piloten ur planet.

Väl i luften sker en separation mellan piloten och stolen. En liten fallskärm på stolen utvecklas snabbt och drar iväg med den ifrån piloten. Samtidigt rycks piloten ur stolen när remmarna till fallskärmen dras åt.

Pilotens fallskärm löser sedan ut automatiskt med hjälp av flera mindre krutladdningar. Allt sker under loppet av någon sekund, berättar Mats Helgesson. Han är nöjd med stolsystemet.

- Det har ju fungerat bra i alla Gripen Haverier och har fungerat utmärkt. Ingen svensk pilot kommit till skada vid utskjutningar hittills Och utomlands har vi ju bara haft haveriet som inträffade häromdagen med Gripen. Däremot har ju Martin Bakers stolar använts hur mycket som helst i världen, säger Mats Helgesson.

Det stämmer - över 7 400 lyckade utskjutningar har ägt rum, enligt bolagets hemsida.

Den första skedde från ett flygplan den 30 maj 1949. Efter att en pilot omkommit när han testade ett flygplan började Martin Baker under andra delen av 40-talet fokusera på att utveckla katapult- och raketteknik.




Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt