Fordon

Efter dieselskandalen – risk för ökat slitage

Diagrammet visar schematiskt hur förhållandet mellan halten kväveoxider och partikelhalten varierar med avgasåterledningen. Förmodligen krävs hårdvara för att sänka båda parametrarna, enligt Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik vid KTH.
Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik vid KTH.
Foto: DPA / IBL Bildbyrå

Kort efter VW:s dieselåtgärd tappade Golfen orken. KTH-docenten förklarar varför lägre kväveoxidhalt kan ge ökat slitage av EGR-ventilen.

Publicerad

Magasinet Vi bilägare uppmärksammade nyligen en Volkswagenägare vars Golf 1,6 TDI -12 kort efter programvaruppdateringen tappade orken. Efter bärgning till verkstaden byttes den så kallade EGR-ventilen ut till en kostnad av 11 000 kronor, en summa bilägaren blivit lovad ersättning för.

I dagsläget har cirka 85 000 av totalt ungefär 230 000 berörda svenska VW, Audi, Seat och Skoda fått programvaran uppgraderad som ett resultat av dieselskandalen. VW:s koncernledning har erkänt att vissa dieselmotorers programvara manipulerats för att ge lägre utsläpp av kväveoxider (NOx) vid testsituationer.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här