Ecochamps ska vässa Europas hybridfordon

2018-04-17 16:40  

Under tre år har projektet utvecklat drivlinor för hybridfordon. Nu har Ecohamps redovisat resultatet – två personbilar, en buss och två lastbilar.

Med en gemensam ansträngning ska Europa vässa sin kompetens inom hybridfordon. Målsättningen är 20 procent effektivare motorer och nå en tio procent lägre byggkostnad.

Ecochamps står för European Competitiveness in Commercial Hybrid and Automotive Powertrain. Konsortiet består av 25 partners från åtta europeiska länder, med koppling till fordonsindustrin – från tillverkare till underleverantörer och forskningsinstitut. Deras arbete har främst handlat om att nå en hög nivå av standardisering kring komponenter, för att nå synergieffekter mellan olika fordonstyper och därmed få sänkta byggkostnader.

– Tack vare användningen av storskaligt tillverkade komponenter kan den här tekniken bidra till att halvera extrakostnaden för hybridisering. Vi hoppas att det här får stor spridning och bidra till att sänka koldioxidutsläppen, säger Claudi Lehongre, elingenjör på Renault till Euronews.

Fem nya hybridfordon i april

I april redovisades Ecochamps resultatet av tre års arbete i Amsterdam. Sex nya tekniska komponenter och fem hybridfordon med nydanande drivlinor – två personbilar, en buss för linjetrafik, samt en tung- och en medeltung lastbil.

Läs mer: Var tredje bilreparation brister i kvalitet

De tunga fordonen har dieselmotorer och bromsregenerering. Elmotorn kan antingen driva helt själv eller bidra med extrakraft. Föraren kan ställa om driften beroende på om de kör i tätort eller på landsväg. Men att utveckla komponenter som kan delas mellan olika fordonstyper har inte varit helt enkelt.

– Den tunga lastbilen, på 40-50 ton, har en förväntad livslängd på 1,6 miljoner kilometer. Kraven på komponenterna är mycket högre, och att plocka dem från personbilstillverkarna och montera dem i tunga fordon är en utmaning, säger Bart Lipsch, ingenjör på Daf till Euronews.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL