Easyjet sparar bränsle med nanoyta

2011-02-15 13:34  
Färgad för att minska luftmotståndet.

Flygbolaget Easyjet tar till ett nytt knep för att sänka luftmotstånd och bränsleförbrukning: en nanobeläggning i färgen.

Easyjet hävdar att det är första gången ett kommersiellt flygbolag använder den här typen av nanoyta, en teknik som sedan tidigare används av amerikanska flygvapnet.

Än så länge rör det sig om ett test där Easyjet försett åtta plan med den nya beläggningen. Under den ettåriga försöksperioden ska bränsleförbrukningen nu jämföras med resten av flottan om totalt 194 plan. Upp till två procent flygbränsle hoppas företaget kunna spara.

Beläggningen, som tillverkas av brittiska TripleO, är en polymer som binder vid flygplanets färg. Så här går det till: Först rengörs ytan och alla porer i färgen får en positiv elektrisk laddning.  I beläggningen ingår negativt laddade molekyler som dras in i porerna och hålls fast där medan andra kemikalier bildar starka bindningar som därefter håller fast beläggningen i färgen.

Resultatet blir en glatt yta där alla fina porer, som är osynliga för blotta ögat, täppts igen så att smutspartiklar har svårt att få fäste.  Då minskar planets luftmotstånd, varpå bränsleförbrukningen liksom utsläppen sjunker. Att behandlingen gör planen cirka 110 gram tyngre är försumbart.

Nanoytor används även i andra sammanhang för att försöka slippa smuts eller isbildning. På fönster och vindkraftsverk till exempel. I naturen använder som bekant den mytomspunna lotusblomman en fin ytstruktur för att hålla sig ren även i smutsiga omgivningar. 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt