Dyson nobbar Europa – öppnar elbilsfabrik i Singapore

2018-10-26 15:46  
Foto: Pixabay (Singapore) + Wikipedia (The Royal Society)

Dammsugsföretaget Dyson väljer att bygga sin elbilsfabrik i Singapore, för att lansera sina kommande elfordon där.

Den engelska miljardären Sir James Dyson, grundaren av dammsugsföretaget Dyson, väljer att bygga sina elbilar i en ny fabrik i Singapore. Anledningen är att han vill komma nära den snabbt växande Asienmarknaden som ska tillföra både försörjningskedjor och högkvalitativ arbetskraft. Företaget tillverkar i dag produkter som hårfönar, luftreningssystem och fläktar i Asien.

– Beslutet om var vi ska göra bilen är komplext, baserad på utbudskedjor, tillgång till marknader och tillgången på den expertis som hjälper oss att uppnå våra ambitioner, säger Jim Rowan, koncernchef på Dyson till Autoblog.

Under 90-talet ignorerade stora bilföretag Sir James Dysons krav på att använda hans utsläppsminskande lösning. Detta inspirerades honom till att utveckla en egen elbil, och för två år sedan påbörjade man projektet att lansera företagets första elektrifierade fordon.

Läs mer: Tyska kemijätten ska levererera till 300.000 elbilar om året

71 åringen har tidigare utryckt sitt stöd för Brexit, främst för att han anser att Storbritanniens intressen bör ligga i att knyta nära band med den snabbt växande marknaden i Asien och inte i Europa. Singapore är ett av världens dyraste länder för bilägare, och man har ett system som går ut på att befolkningen får buda på rätten att äga och köra sitt fordon under ett begränsat antal år. Däremot har stadsstaten nära handelsavtal med både Kina och Japan, länder som satsar mycket på elbilar.

Läs mer: Northvolt satsar på batterifabrik i Gdansk

”Det är därför rätt plats att tillverka högkvalitativa teknikladdade maskiner, och rätt plats att göra vår elbil”, säger Jim Rowan.

Dyson har sedan tidigare tre andra fabriker i Singapore, vilket inkluderar produktion för elmotorer, samt ett labb för utveckling och forskning inom artificiell intelligens. Den nya produktionsanläggningen kommer ha två våningar och de första elbilarna ska lanseras år 2021.

Johan Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL