Ducati och MIT bakom Köpenhamnshjulet

2009-12-16 15:59  
Cykelnav med många funktioner

Inspirerade av hybridtekniken i Formel 1, Kers, presenterar Ducati och MIT en cykelmotor på klimatkonferensen i Köpenhamn.

Italienska Ducati Energia och anrika universitetet MIT i USA presenterar sitt intelligenta cykelnav på klimatkonferensen i Köpenhamn, och väljer att kalla hjulet Copenhagen Wheel.

I navet ryms batteri, motor, tre växlar, vridmomentsensor, Bluetooth, gprs, och sensorer för CO, NOx, ljud, relativ fuktighet och temperatur.

Vid bromsning lagras energi i batteriet, som sedan kan användas för att driva motorn i uppförsbackar, och för att kommunicera med exempelvis en Iphone.

Placerad på styrstången fungerar mobiltelefonen som en instrumentbräda, som via Bluetooth kan visa information från sensorerna i navet. Alltså förutom hastighet och distans även uppgifter om luftmiljön.

Navet fungerar även som lås. Skulle någon ändå försöka stjäla cykeln skickar hojen automatiskt ett sms till sin ägare.

Köpenhamnshjulet ska börja serietillverkas nästa år.

Håkan Abrahamson

Mer om: Bromsenergi MIT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt