Fordon

Dubben som fälls ut – och in igen

Mikael Fernholm visar för Ny Teknik hur den trådlösa elöverföringen fungerar. Den blå fyrkanten är en standardmagnetspole som får de små led-lamporna i mitten att lysa utan fysisk kontakt. Foto: Jörgen Appelgren
Dubben består aven metallcylinder lindad med koppartråd på utsidan. Inuti cylinder sitter ett hårt paraffinvax med värmetrådar på insidan. I centrum sitter själva dubbstiftet. I industriell tillverkning blir dubben lite slankare. Foto: Jörgen Appelgren
Mikael Fernholm. Foto: Jörgen Appelgren
Så fungerar dubbdäcken. Klicka på bilden för en större version. Grafik: Jonas Askergren.

Mikael Fernholm i Västerås har uppfunnit en dubb på däcken som aktiveras när det är isigt på vägarna och drar sig tillbaka när det är torrt väglag. Nu väntar han på det slutliga godkännandet av patentet.

Publicerad

- Min vision är att detta ska bli "nästa airbag". Att den ska sitta på alla bilar och att det är bilen som bestämmer när det är dags att trycka ut dubbarna och när de ska tillbaka. Då skulle det räcka att ha en enda uppsättning däck för all bilkörning, säger Mikael Fernholm, som till vardags är teknikchef på elektronikföretaget Ctrac i Västerås.

Han fick idén om en variabel däckdubb för sju år sedan och har på sin fritid förfinat idén och kommit fram till en produktionsmässigt fungerande teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här