Fordon

Dubbel effekt och dubbelt vridmoment med nya elmotorn

Linear Labs elmotor HET lovar minst dubbelt upp mot dagens elmotorer på både vridmoment och effekt. Foto: Linear Labs
Linear Labs elmotor HET lovar minst dubbelt upp mot dagens elmotorer på både vridmoment och effekt. Foto: Linear Labs

Billigare, med högre effektivitet och lägre vikt. Elmotorn från Texas påstås vara ett stort steg framåt inom elektrifieringen. Nu ska startupföretaget kommersialisera tekniken.

Publicerad

Till många muskelbilfantasters stora förtret har Tesla har med all önskad tydlighet demonstrerat hur överlägsna elmotorer är när det kommer till acceleration. Men för att åstadkomma det enorma vridmomentet direkt från start krävs en reduktionsväxellåda. Detta för att låta elmotorn snurra på ett högt och effektivt varvtal – medan hjulen snurrar långsammare. En baksida är att de här växellådorna är tunga, dyra och komplexa. Men snart kan de vara överspelade.

I Texas har ett startupföretaget kallat Linear Labs utvecklat en ny typ av elmotor som de påstår klarar sig helt utan reduktionsväxellåda. Därtill ska deras teknik, kallad Hunstable Electric Turbine (HET), ge enklare drivlinor som kan leverera högre verkningsgrad.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här