Drönarleveranser använder tio gånger mer energi

2020-05-04 16:33  
Kinesiska företaget Ele me demonstrerar sin drönarteknik som är avsedd för matleveranser. Bild från Shanghai. Foto: Imagine China/REX

I glesbygd kan drönarleveranser utmana de dieseldrivna budbilarna – men i en urban miljö med mycket trafik är den batteridrivna bilen tio gånger mer effektiv än drönaren.

Samhället verkar ha accepterat en utveckling mot leveranser med drönare, trots att det kostar mer energi att flyga än att rulla på vägen. Men hur mycket större är egentligen energiåtgången? Tyska Martin Luther Universitat i Halle-Wittenberg har räknat på saken.

Forskarnas resultat visar att en drönare av multikopter-typ kan använda upp till tio gånger mer energi för att släppa av sitt paket i stadsmiljö jämfört med vad en budbil gör av med under samma leverans. I och med att drönaren släpper av ett paket i taget så ingår alltid en returresa. Till detta kommer motvind eller sidovindar, faktorer som kan driva upp energiåtgången rejält.

Läs mer: Deras snabba VTOL utlovar att skaka om helikopterbranschen

Undersökningen har gjort beräkningar på leveranser både i en urban miljö och utanför storstaden. Drönarna har ställts mot diesel- samt eldrivna budbilar.

Simuleringar visade exempelvis att elbilen är bäst i Berlin med omgivande områden. Där slår den täta trafiken ut dieselmotorns effektivitet. Den batteridrivna budbilen var fem gånger mer effektiv än dieseln – och hade en tio gånger högre effektivitet än drönaren.

Studien, som har publicerats i Transport research pard D: Transport and Environment, innebär dock inte ett totalt nederlag för drönarleveranser. Dels har forskarna inte vägt in det faktum att budbilen måste ha en förare, samt den tid som budbilarna står stilla – exempelvis på grund av laddning, service och underhåll.

Läs mer: Rattlösa bilen ska spara användare tiotusentals kronor om året

Inne i stan är budbilar med korta välplanerade turer svåra att slå, enligt studien – men när man kommer ut i glesbygd är budbilarnas övertag inte lika självklart.

Om mottagaren befinner sig upp till åtta kilometer från själva centralen och vindförhållandena är gynnsamma så slår drönaren dieselbilen om leveransen handlar om ett ensamt paket.

John Edgren

Mer om: Drönare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt