"Dröjer innan lastbilen får köra helt själv"

2011-06-21 23:00  

Lastbilstillverkaren Scania har utvecklat en ny autopilot som sparar bränsle. Den kan ta över allt mer av chaufförens jobb.

<p>I framtiden ska chauffören kunna sätta sig i lastbilen, knappa in destinationen och sedan luta sig tillbaka. Sova, läsa eller dricka kaffe. En autopilot gör jobbet, bättre och billigare. </p> <p>- Det finns teknik som klarar det här, i stort sett. Fast det kommer nog att dröja innan vi låter lastbilen köra helt själv, säger Lars-Gunnar Hedström, chef för systemutveckling på Scania. </p> <p>Scanias automatiska förarstöd har hittills inneburit att chauffören enkelt får veta när hon eller han gör rätt - kör på rätt växel, släpper gasen lagom långt före ett backkrön, gasar på i svackor.</p> <p>Den nya autopiloten har förarstödet som grund, men ser till att bilen gör rätt av sig själv. Närmast funkar den som en intelligent farthållare, inställd på snålförbrukning.</p> <p>- En lastbil har så mycket levande kraft i förhållande till rullmotståndet. Smart backkörning minskar bränsleförbrukningen med minst 3-4 procent.</p> <p>Hur vet lastbilen hur den ska göra?</p> <p>- En modern lastbil innehåller mellan 20 och 40 datorer i olika nätverk. Mängder med sensorer ger information om i stort sett allt som har med fordonet och färden att göra. Scania har forskat på det här området i tio år.</p> <p>- Det nya är att det finns kartmaterial som innehåller mer information och har mer precision än tidigare. Det gör att lastbilen nu vet hur vägen ser ut. När det kommer en backe, en skarp kurva eller en korsning med stoppskylt, säger Lars-Gunnar Hedström.</p> <p>Sen återstår lite finlir i programmeringen. Och frågor om hur mycket man vill låta autopiloten ta över. Redan finns system som automatiskt håller rätt avstånd till fordonet framför, som håller bilen på vägen i tillåten hastighet och som varnar för hinder och fotgängare samt stannar vid rödljus.</p> <p>- Vi börjar med optimal backkörning. Den har vi kört och vet att den fungerar som det är tänkt. Sedan kanske vi lägger till optimal hastighet i kurvor.</p>

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt