Fordon

Dreamliner i luften – nu kan Volvo Aero andas ut

Boeing 787 Dreamliner, till hälften byggt av fiberkompositer. Jungfrufärden skedde den 15 december. Foto: Gail Hanusa
Dreamliners framgång är viktig för Volvo Aero som tillverkar komponenter till båda motoralternativen som Boeings kunder kan välja mellan.

Efter mer än två års försening har Boeings nya plan Dreamliner äntligen prövat vingarna – och på Volvo Aero i Trollhättan kan man andas ut.

Publicerad

- Ja, förseningarna har varit ett stort orosmoment för oss. Ju längr tiden gått innan den första flygningen kunde genomföras, desto större har risker varit att beställarna hoppar av och väljer något annat plan, säger Hasse Nilsson, marknadschef på Volvo Aero, till Ny Teknik.

Volvo Aero är delägare i båda motoralternativen för Boeing 787 Dreamliner och det är stora summor på spel.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här