Dold fallucka sänker farten

2012-02-21 23:00  
Om ett fordon passerar radarn inomtillåten hastighet händer ingenting. Om hastighetsbegränsningen överskrids fälls plattan ner 60 mm i framkant. Grafik: Jonas Askergren Foto: Håkan Olofsson

En fallucka i vägbanan stoppar fortkörare i Linköping. Nu har tekniken klarat två vintrar och närmare en miljon fordon.

Bilisten missar 30-skylten och närmar sig den olycksdrabbade korsningen i för hög hastighet. En lucka i vägbanan fälls snabbt ner och – bump – däcken dunsar in i en stålklädd kant.

– Tanken är att det ska vara så obehagligt att man undviker att åka ner i gropen igen. Men varken bil eller passagerare tar skada, och de som kör lagligt märker inte av luckan, säger David Eskilsson, vd på Edeva i Linköping.

Konceptet tycks ha fungerat. Förarna har lättat rejält på gasen efter att tekniken installerades på Rydsvägen, en vägsträcka som många fotgängare och cyklister korsar för att ta sig till universitetet i Linköping. Vid radarn 50 meter framför hindret minskade antalet fortkörare från 70 till 40 procent, enligt företagets egen statistik.

Det nya farthindret heter Actibump och har utvecklats av företaget Prodelox i samarbete med Linköpings kommun. Edeva har knoppats av för att föra ut tekniken på marknaden.

Att höjdhinder i vägbanan sänker hastigheten är väl belagt. Men fasta bulor kan skada ryggen på yrkeschaufförer som tvingas passera många gupp varje dag. Dessutom påverkas miljön negativt när alla bilar först bromsar och sedan gasar.

Därför har en handfull svenska kommuner testat olika dynamiska farthinder som alla har skjutit upp ur vägbanan framför fartsyndarna. Flera försök har slutat med fiasko när konstruktionerna inte stått pall för påfrestningarna. Att i stället fälla ner en lucka är ett nytt grepp, som Edeva har patentsökt.

På Rydsvägen installerades tekniken i ena körriktningen november 2010. Sedan dess har den varit i drift utan avbrott trots snörika vintrar och närmare en miljon fordon. I höstas fick även den andra körriktningen ett hinder.

Nu känner sig Edeva redo att lansera tekniken.

– Vi har medvetet avvaktat lite. Men efter att referensinstallationerna klarat tufft vinterväder har vi trovärdighet. Vi ser ett stort intresse och för nu diskussioner om installationer på flera platser i landet under 2012, säger David Eskilsson.

Kostnaden blir cirka 500 000 kronor om man vill ha farthindret i båda riktningarna på en väg.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt