Dieselhybrid gör helikoptern tyst och snål

2010-06-10 13:49  

Lätta tvåtaktsdieslar, högeffektbatteri och elmotorer gör helikoptern Eco2avia både tyst och snål. Den visas på flygmässan i Berlin.

Helikoptern som med enbart eldrift landar tyst intill ett sjukhus och som laddar batterierna med högeffektiva tvåtaktsdieslar presenteras av flygkoncernen EADS på flygmässan ILA i Berlin den här veckan.

Man har genom dotterbolaget Eurocopter tagit fram ett koncept för en helikopter som kan förutom att bullra mindre, också minska bränsleförbrukning och utsläpp med 50 procent.

Såväl huvudrotor som stjärtrotor drivs av elmotorer, som hämtar sin ström från högeffektbatterier. Dessa laddas av två små dieselmotorer, som kopplas till elgeneratorer.

Dieselmotorerna kommer från amerikanska Ecomotors och kallas Opoc. Det handlar om en tvåcylindrig motor med motroterande kolvar. Motorn arbetar enligt tvåtaktsprincipen, vilket eliminerar komponenter som ventiler och kamaxlar. Motorn har ett effekt-viktförhållande på 2kW/kg.

Motorn i sig kan reducera bränsleförbrukningen med 30 procent. Men genom ett intelligent sätt att använda elenergin under en färd i marschfart kan förbrukningen minska till 50 procent jämfört med en konventionell helikopter.

En del i viktbesparingen är att man slipper transmissionen mellan motorer och rotorer. Huvudrotorn inklusive drivmotorn kan lutas vid färd, samtidigt som flygkroppen kan befinna sig bästa aerodynamiska läge, vilket minskar luftmotståndet.

Vid hög fart kan stjärtrotorn stängas av och manövrering och stabilitet kontrolleras av stjärtfenan och rodret.

Helikoptern kan både starta och landa med elförsörjning enbart från batterierna, men av säkerhetsskäl ska de båda dieselmotorerna ändå gå på tomgång. En sådan start eller landning ska ändå bli betydligt tystare än med dagens turbindrivna helikoptrar.

På ILA-mässan visas en modell av Eco2avia. EADS vill i ett nästa steg gå vidare och bygga en flygfärdig prototyp. Tanken är att den ska unna flyga med biodiesel framställd av alger, vilket minskar miljöbelastningen ytterligare. På mässan demonstrerade EADS algbränsle vid flygningar med ett tvåmotorigt litet flygplan.

Håkan Abrahamson

Mer om: Dieselhybrid EADS

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt