"Dieselgate" kan ge Audis forne vd långt fängelsestraff

2020-09-28 07:02  
Rupert Stadler på ett aktieägarmöte våren 2018, bara någon månad innan han greps. Foto: Armin Weigel

Inga högre chefer har hittills ställts inför rätta i Tyskland efter jätteskandalen "dieselgate". Men i veckan är det dags. På onsdag inleds rättegången mot Audis avgångne vd Rupert Stadler i München.

Intresset för rättegångsstarten väntas bli mycket stort, samtidigt som bara ett fåtal ryms i den speciella domstolslokalen i anslutning till det mytomspunna och ökända fängelset Stadelheim.

Inför skranket står två Audi-anställda, av myndigheterna bara namngivna som Giovanni och Henning, Porsches motorutvecklare Wolfgang Hatz, och så en av den tyska bilindustrins tidigare starkast lysande stjärnor, 57-årige Rupert Stadler.

Han hade en lång karriär på Audi, och blev 2007 vd på biljätten. Men i juni 2018 tog det slut. Först genomfördes en husrannsakan i Stadlers bostad, och sedan chockades hela bilvärlden när Audis högste chef greps av polis för att kastas i vanligt häkte.

Läs mer: Dieselgate: Daimler erbjuder USA miljardsumma

Fram tills dess hade tyska myndigheter gått försiktigt fram sedan kollegor i USA nystat upp "dieselgate" – den omfattande härvan där Volkswagen-koncernen fuskat för att deras bilar skulle kunna klara avgaskontroller trots att de släpper ut alldeles för mycket gifter.

Avvisar misstankar

Larmet kom från organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation). Samma organisation har sedan i rapporter gjort bedömningen att diesel står för en mycket stor andel av de minst cirka 400 000 förtida dödsfall – nästan en död i minuten – som avgaser orsakar i världen varje år.

Audi kan naturligtvis bara kopplas till en bråkdel av det, och Stadler åtalas inte för några dödsfall eller andra hälsokonsekvenser. Åtalet siktar snarare in sig på att bilköparna blivit lurade, och omfattar enligt tyska medier bedrägeri, urkundsförfalskning och falsk marknadsföring.

Både Stadler och Hatz har avvisat alla misstankar, och utlovar starka försvarstal i den snåriga utdragna processen. Rättegången väntas pågå i över två år, till december 2022. Om männen befinns skyldiga riskerar de tio års fängelse.

Tusentals miljarder

Det är långt ifrån det enda juridiska efterspelet. Martin Winterkorn, tidigare chef för hela VW-gruppen, tvingades 2015 bort av "dieselgate" och har sedan dess hållit en låg profil hemma i Tyskland eftersom han skulle riskera ett strängt straff om amerikanska åklagare kom åt honom.

Sent omsider, 2019, lade även tyska åklagare fram åtal mot Winterkorn, plus biljättens nuvarande vd Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Men åtminstone Diess och Pötsch kom efter några månader undan med förlikning, då VW betalade nio miljoner euro mot att åtalen lades ned.

Det är en spottstyver i sammanhanget. Sammanlagt har VW runtom i världen, mestadels i USA, betalat minst 3 100 miljarder kronor i böter, ersättningar och kompensation. Och sista ordet är inte sagt, ersättningsprocesser fortsätter både hemma i Tyskland och i andra länder.

Fakta: Tysk biljätte

Audi är ett anrikt tyskt bilmärke som sedan 1960-talet ingår i Volkswagen. VW-gruppen har blivit en global jätte som numera innefattar även märken som Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda och – på lastbilssidan – Scania.

Konglomeratet kontrolleras av släkten Porsche–Piëch, men är också börsnoterat.

VW har de senaste åren varit i jämn kamp med japanska Toyota om titeln världens största biltillverkare, räknat i antal byggda bilar. Räknat i börsvärde är dock Toyota mer än dubbelt så stort som VW. Och, som en illustration av den miljöomställning bilbranschen nu tvingas till, är på börsen den amerikanska elbilstillverkaren Tesla värt ännu mycket mer än Toyota.

Henrik Samuelsson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt