Fordon

Dieselannonsen som kan kosta VW miljarder

Den rena dieselfamiljen i Volkswagens annonser kan få ett dyrt efterspel. Foto: VW

Under många år vände sig Volkswagens annonser till miljömedvetna köpare med budskapet att deras dieselmotorer var ”rena”. Nu stäms företaget för ”bedräglig marknadsföring”.

Publicerad

Den här gången är det den federala konkurrensmyndigheten FTC som stämmer Volkswagen vid en distriktsdomstol i San Francisco och hävdar att amerikanska kunder har orsakats skador för ”miljarder dollar” genom bedrägeriet.

Volkswagen har redan erkänt att man använt fuskprogramvara i 580000 dieselbilar som sålts i USA från 2009 som ser till att motorn ger lägre utsläppsvärden av NOx i testmiljö än vid vardagsanvändning på vägarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här