Detroit får specialväg för självkörande bilar

2020-08-18 10:25  
Foto: Ford

Kan stödjande infrastruktur bidra till att snabbt få ut självkörande bilar i trafik? Nu ska saken utredas – och Michigan får den första vägen byggd för autonoma fordon.

Förvisso testar en rad bolag självkörande bilar i trafik, men att sedan sätta fordonen i händerna på konsumenter är en helt annan sak. Systemen måste garantera att de kan läsa av alla typer av komplexa miljöer och trafiksituationer på ett korrekt sätt – därför kan det dröja många år innan bilar med den högsta graden av autonomi, på nivå 5, släpps fria på våra vägar.

Men skulle man kunna skapa en uppbackande infrastruktur som innebär att de autonoma och uppkopplade fordonen istället når konsumenterna i en nära framtid? Detta ska utredas av Cavnue. Bolaget har fått sitt första uppdrag i Michigan där man ska leda arbetet med att anlägga en 64 kilometer lång testväg. Det rapporterar Tech Crunch.

Läs mer: Tesla till domstol för vilseledande marknadsföring

Korridorer för autonoma bussar och skyttlar

Den kommer att utgöra en korridor för autonoma fordon mellan centrala Detroit och Ann Arbor. Det första steget är dock att tillsammans med en rad av delstatens olika institutioner utreda huruvida projektet är kommersiellt och tekniskt hållbart, en studie som förväntas ta två år. Visionen är att det över tid ska anläggas ett antal korridorer för allt från autonoma bussar och skyttlar till självkörande bilar och lastbilar.

Cavnue är ett underbolag till Sidewalk Infrastructure Partners, som i sin tur bildades ur Alphabets Sidewalk Labs för att utveckla nästa generation av infrastruktur. I det nya projektet samarbetar Cavnue bland annat med GM, Ford, BMW, Toyota, Honda, Waymo, Argo AI och Tusimple.

Läs mer: Waymos kritik: Kaliforniens hårda regler ger missvisande bild

Finansieringen måste lösas

Tillsammans ska de ta fram standarder för att utveckla den fysiska och digitala infrastruktur som krävs för att de autonoma bilarna ska ta steget från testverksamhet och ut i trafik på alla typer av vägar. Men finansieringen är givetvis en stor fråga.

Pengarna skulle kunna hämtas in från bolagen bakom de autonoma systemen, som ju faktiskt serveras en arena för sin teknik. Även de som åker i fordonen kan pressas på pengar mot att de exempelvis ges utrymme mellan fordonen som går i kollektivtrafik. Lösningarna kommer sannolikt förutsätta olika partnerskap mellan det privata och offentliga.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt