Det här vet vi om Tesla Battery Day

2020-09-22 10:54  

Vad är det Tesla vill berätta på sin batteridag i september? Här listar Ny Teknik fakta, teorier och spekulationer inför det upphaussade evenemanget.

Tesla byggdes upp med insikten att batteritekniken inom hemelektroniksektorn kommit så pass långt att den började bli mogen även för personbilar. Ända sedan dess har elbilstillverkaren konstant drivit på utvecklingen. Idag befinner sig batteriindustrin i ett läge få ens kunde föreställa sig för bara tio år sedan.

Därför blev förväntningarna extra höga när vd Elon Musk i fjol utlovade ett evenemang om framsteg inom batteritekniken. Det har sedan dess fått namnet Tesla Battery Day. Handlar det om en ny batterikemi? Ny celldesign? En ny batterifabrik? Spekulationerna har gått varma sedan dess. Eventet har dessutom blivit framflyttat flera gånger, på grund av coronapandemin.

Här listar vi vad vi vet om Battery Day, vad vi inte vet samt ett gäng spekulationer som har dykt upp.

Vad vi vet om Tesla Battery Day

Tesla Battery Day kommer att hållas den 22 september, direkt efter den årliga bolagsstämman, meddelade företaget den 21 augusti. Innan dess var datumet satt till den 15 september, och innan dess till mitten av maj. Förklaringen till att det har flyttats fram är coronapandemin.

Inledningsvis skulle det handla om nyheter både vad gäller batterier och drivlina. Men i april sa Elon Musk att det skulle koncentreras till batterier.

Evenemanget kommer att innehålla en guidad visning av Teslas system för cellproduktion, har vd Elon Musk skrivit på Twitter.

Han bekräftade även att den guidade visningen blir i Fremont, Kalifornien, där företaget första bilfabrik ligger. Eftersom Tesla hittills inte har haft någon egen cellproduktion är detta en av få nyheter kring Battery Day som vi faktiskt kan slå fast på förhand. Men omfattningen och en rad andra detaljer är fortfarande oklart.

Läs mer: Teslas drag: Större och energitätare celler

Dagen innan evenemanget skrev Elon Musk på Twitter att det som ska visas upp endast påverkar produktionen på längre sikt, särskilt då ellastbilen Semi, pickupen Cybertruck och sportbilen Roadster. Ordentlig volymproduktion kommer inte uppnås förrän 2022. Under tiden planerar Tesla att öka inköpen av celler från sina nuvarande leverantörer Panasonic, LG och CATL. Han påpekade också att det är extremt svårt att skala upp produktion av battericeller. Det är mellan 10 och 100 gånger så svårare än att tillverka enstaka prototypceller.

Vad vi inte vet om Tesla Battery Day

Det mesta faktiskt, förutom ovanstående. Se också nedan.

Spekulationer om Tesla Battery Day

Eftersom intresset från media, allmänhet och investerare är så pass stort kring Tesla fylldes världen snabbt av spekulationer kring vad som kommer att presenteras. Det så pass många helt olika teorier, som dessutom delvis går in i varandra, att det är svårt att hålla reda på dem. Här går vi igenom några.

 

Koboltfria batterier?

Har Tesla i samarbete med till exempel CATL nått ett genombrott inom LFP-tekniken som kraftigt höjer energitätheten till en nivå motsvarande NCA- eller NCM-batterier? Eller lyckats kommersialisera en annan koboltfri batterikemi med tillräckligt bra prestanda?

Tesla använder sig primärt av cylindriska celler tillverkade av Panasonic, med en katod bestående av nickel, aluminium och kobolt (NCA). I juni framkom det att Tesla signerat ett nytt treårskontrakt med Panasonic gällande produktion av litiumjonbatterier i Gigafactory i Nevada. Dessutom har Tesla kontrakt med batteritillverkarna LG Chem och CATL gällande leveranser av NCM-batterier till fordon byggda i Gigafactory Shanghai.

Gemensamt för de batterier Tesla använder sig av är att de innehåller kobolt, en konfliktpräglad och dyr metall som många tillverkare vill slippa ifrån. Vd Elon Musk har upprepade gånger uttalat denna önskan.

En framkomlig väg skulle kunna vara att använda sig av batterier med katodkemin litiumjärnfosfat (LFP). LFP-batteri har hittills haft betydligt lägre energitäthet och därför mest använts i bussar. Reuters har rapporterat att Tesla överväger att börja köpa sådana batterier av CATL till kinesiska Model 3-bilar. Tesla har också fått godkänt av kinesiska myndigheter att använda sig av LFP-batterier i Model 3.

 

Livslängd motsvarande 160 000 mil?

Elon Musk har hintat om att Tesla har ett batteri på gång som ska klara en miljon engelska miles, motsvarande drygt 160 000 mil.

Det är i storleksordningen åtta gånger den sträcka en genomsnittlig personbil rullar i Sverige innan det är dags för skroten. Teslas batterigaranti för Model S/X utlovar i dagsläget 8 år eller 24 000 mil, vilket som än kommer först, med minst 70 procents kvarvarande kapacitet.

Återigen kommer CATL in i bilden. Reuters rapporterar med hänvisning till källor att Tesla har utvecklat batteriet med den förbluffande räckvidden tillsammans med CATL. Det ska dessutom vara så pass billigt att elbilen når prisparitet med konventionella bilar, enligt samma nyhetsbyrå.

CATL:s ordförande Zeng Yuqun har sagt till ekonomisajten Bloomberg att de är redo att börja producera batterier som håller i 200 000 mil, men angav inte vilken batterikemi det handlar om.

 

Tillräckligt energitäta batterier för flygplan?

Kommer Battery Day innehålla en färdplan kring hur Tesla ska nå så hög energitäthet som 400 Wh/kg?

De bästa litiumjonbatterierna i dag (med tillräcklig livslängd för att kunna användas i bilar) har en energitäthet kring 260 Wh/kg. Många höjde därför på ögonbrynen när Elon Musk den 25 augusti skrev på Twitter att 400 Wh/kg och lång livslängd förmodligen bara är 3–4 år bort.

Han har tidigare sagt att batterier för flygplan börjar bli intressant vid just 400 Wh/kg, enligt fansajten Electrek. Men det handlar sannolikt inte om större plan i så fall. För att ett flygplan med plats för cirka 190 passagerare (typ Airbus A320 eller Boeing 737) ska kunna färdas drygt 110 mil krävs ungefär 1 000 Wh/kg, enligt en rapport publicerad i Nature.

 

Vad handlar egentligen Roadrunner om?

Det mystiska projektnamnet har florerat i spekulationerna kring Tesla sedan en tid. I juni använde Tesla för första gången självt namnet utåt, i samband med byggandet av en anläggning för forskning och produktion av battericeller i anslutning till bilfabriken i Fremont. Hittills har Tesla inte producerat några egna celler (åtminstone inte i större skala) utan köpt in dem från samarbetspartners.

Eftersom Elon Musk har utlovat en guidad visning av ett system för cellproduktion i Fremont på Battery Day är det här i stort sett det enda kring den upphaussade dagen som på förhand faktiskt verkar få ett svar.

 

Nanotrådar av grafit i anoden?

Bakgrundsbilden på Teslas webbsida om Battery Day består av tusentals små vita prickar formerade i kluster mot en svart bakgrund. Enligt den sydkoreanska batteriexperten Park Chul-wan, som intervjuats av Reuters, kan bilden peka mot en anod bestående av nanotrådar av grafit, vilket skulle kunna betyda ett genombrott för så väl energitäthet som livslängd.

Fansajten Clean Technica skrev en artikel baserad på rykten om att Tesla skulle ha köpt startupbolaget Amprius Technology, som utvecklar just den typen av nanotrådsteknik, och undrade vad som var på gång mellan de båda bolagen. Elon Musks svar på Twitter blev "Nothing", följt av symbolen för två nyfikna ögon. Strax därpå förtydligande han: "But actually nothing".

Om det ändå kommer att sägas något om nanotrådar av grafit på Tesla Battery Day är fortsatt oklart.

 

Vad ska Tesla med Maxwell till?

I början av 2019 köpte Tesla Maxwell, en tillverkare av superkondensatorer, för motsvarande 2 miljarder kronor. Företaget har patenterat en torr metod för elektrodtillverkning. Den skulle enligt olika källor även kunna användas för tillverkning av batterier med hög energitäthet – eller ökad produktionskapacitet och därmed billigare batterier.

Får vi svaret på vad Tesla egentligen vill med köpet av Maxwell på Battery Day?

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt