Fordon

Det dräller av elsparkcyklar – men vissa används knappt

Alltför många cyklar står still. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT

Största aktören Voi ser gärna mer reglering för att få bort de många konkurrenterna. Även staden tycker att antalet elsparkcyklar är för många. En cykel används i genomsnitt bara två gånger per dygn.

Publicerad

Uthyrarföretagen är minst sju till antalet i Stockholm. Men några är mer dominanta. Svenska Voi är klart störst med runt 7 000 elsparkcyklar. Kanske inte helt oväntat tycker företagsledningen att konkurrenterna är för många, och att det bidrar till parkeringskaoset på stadens gator och torg. Två–tre operatörer är mer ändamålsenligt, enligt Voi och pekar på några andra större städer i Europa som fått bättre ordning på gatorna.

Med i dag över 22 000 elsparkcyklar i Stockholm har antalet ökat kraftigt under juli och augusti. Voi har vuxit med 800, men de andra, bland annat Bolt, Tier, Bird och Link, har tillsammans satsat mer, totalt 6 000 fler på bara en dryg månad. På det stora hela är åkandet utbrett med runt 50 000 resor ett vanligt sommardygn, med vissa toppar på 80 000, enligt stadens statistik. Men effektiviteten kan ifrågasättas, tycker Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret, Stockholm stad. En snittcykel används två gånger per dygn, enligt statistiken, många används knappt alls.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här