”Det är den största förändringen i bilens historia”

2021-07-12 14:26  

Enligt Audi är elektrifieringen inte den stora revolutionen. Det är omställningen till självkörande – som både innebär enorma utmaningar och stora möjligheter. – Vi tror att bilen kommer att specialiseras mer, säger designchefen Marc Lichte.

Utvecklingen inom bilindustrin har accelererat enormt på senare år. Men även om dagens elbilar har mer gemensamt med datorer än med de mekaniska modeller som rullade ut från fabrikerna på 50-talet är elektrifieringen inte den stora revolutionen. Det menar Audis designchef Marc Lichte.

– Nej, den största förändringen i bilens historia står vi inför nu. Vi pratar om teknik som förändrar processer. De senaste 135 åren har vi utvecklat bilar på samma sätt – utifrån och in. Nu gör vi tvärtom och tittar på användningsområde och först därefter tar vi och utvecklar bilen, säger han i en gruppintervju.

Den teknikrevolution Lichte pratar om är autonom teknik, och vad det kommer att innebära. För i takt med att bilen inte längre behöver köras kommer andra användningsområden fyllas på.

– Vi tror att bilen kommer att specialiseras mer. Det syns i att vi dels utvecklar en batterielektrisk sportbil – som är en körmaskin och en bil som inte har autonom teknik. Men så kommer vi ha en självkörande bil för långfärder. Det är en stor förändring och visar på olika fokus, säger han.

Läs mer: Provkörning: VW ID.4 GTX – ”Fyrhjulsdriften är efterlängtad av många”

Fullt självkörande långt fram i tiden

Idén om olika bilar för olika användningsområden är inte ny, men Audi har valt att dela upp sina tanker i olika ”sfärer”. ”Sky Sphere” samlar saker som körglädje och prestanda – alltså bilar för de som vill köra själv. ”Urban Sphere” är som namnet antyder stadsbilar. Fordon för vardagsbruk och korta resor. Slutligen så är det ”Grand Sphere” och då handlar det om komfort och långresor. Och det är den sistnämnda som vi nu fått en glimt av.

Audi Grand Sphere har siluetten av en stor sedan med coupéaktig taklinje. Både motorhuv och bakdel är väl utsträckta vilket då ska ge ett rejält tilltaget innerutrymme. Inuti bilen är det väldigt avskalat där de skålade framsätena verkar gå att skjuta och fälla rejält. De bilder som Audi visar är lite dunkla och det är inte helt enkelt att utröna. Men är det här verkligen en Audi som vi kommer få se ute på vägarna?

Designchefen säger att konceptet är en typisk nivå 4-bil enligt SAE:s klassning av självkörande. Det innebär att det är en vanlig bil, men som under vissa förhållanden, exempelvis vid motorvägskörning, klarar sig utan förare.

– Det här är ett konkret koncept och nära produktionsversionen som kommer i slutet av 2024. Fullt självkörande bilar, alltså nivå fem som konceptet Icon vi visade 2017, ligger långt fram i tiden. Där kan jag säga att jag jobbar inte praktiskt med några sådana bilar, säger Marc Lichte.

Läs mer: Samsung ska storsatsa på elbilsbatterier i USA

Ratten dras in – ser en 180-gradersbild

Att de autonoma fordonen helt plötsligt växer ur rollen av att bara vara en bil har man pratat länge om. Ofta beskrivs då bilen som ett ”tredje rum” efter hemmet och kontoret. Men vad är det som kommer skilja- sig?

– Historiskt sett har interiören utvecklats kring ergonomin, så har det varit i 100 år. Men nu har vi två lägen att ta hänsyn till. Dels det vanliga körläget och dels det autonoma. Här har vi designat en bil för tio procent av användningsområdet, säger Marc Lichte och menar att konceptet har ett stort fokus på autonom ergonomi. Alltså mer inriktat till tiden där föraren är passagerare.

Så vad är då skillnaderna? Marc Lichte säger att man tittat mycket på att designa en interiör som inte faller i det rena bil-facket. När fordonet går över till att bli självkörande ska det blomma ut.

– Då dras ratten in, men sedan tänkte vi mycket på vad vi skulle göra. HMI (human machine interface) är mycket viktigt och i dagsläget är det rejäl konkurrens med stora skärmar: Men den här bilen ger en bild av vad som kommer efter. I autonomläget använder vi projektion och du kommer kunna titta på en 180-gradersbild. Det här är ett steg längre än så kallad ”shy tech” – det här är osynlig teknik.

Läs mer: Kritiken: ”Världens sämsta elbilspolicy”

Ska kunna ligga ner – kräver ny krockkudde

Självkörande innebär även nya utmaningar. En sak är hur bilen ska kommunicera med förare och passagerare, men det är ett problem som man förutsett. Sekundärproblemen kommer när de i bilen inte längre kan förutsättas sitta på, eller ens bete sig på, samma sätt som man gör i en traditionell bil.

Ett exempel på det är att Audi fått ta fram en ny typ av krockkudde.

– Sätena i den här bilen kommer att vara utvecklade för att man ska kunna fälla ner dem till 60 grader – vilket är ungefär som att ligga. Och det krävs ett helt nytt typ av airbagsystem, säger Marc Lichte.

Att få den självkörande bilen att fungera men även accepteras är inte helt lätt. Dock menar man från Audi-håll att så fort folk får testa och vänja sig kommer förtroendet.

– Jag har kört sträckan Ingolstadt till Nürnberg i en A7:a med tekniken. Det är 100 km som bilen kör själv. I början var jag lite rädd, men efter att ha fått uppleva det en liten stund så blev det lätt att slappna av, säger Marc Lichte.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt