Dessa sträckor kan bli elvägspiloter i Sverige

2019-04-10 14:36  
Projektet Elväg E18 i Sandviken startade i juni 2016, och använder lufledningar för laddning under färd. Scania och Siemens är huvudaktörer i projektet. Foto: Niklas Larsson

Sverige vill bygga en eller flera längre elvägar än de vi hittills har sett. Nu har fem möjliga sträckor valts ut.

Den svenska satsningen på elvägar rullar vidare. Nu vill Trafikverket att det byggs en till tre längre pilotsträckor på mellan 20 till 30 kilometer. De demonstrationssträckor som hittills har byggts på allmän väg (Sandviken och Arlanda) har bara varit ett par kilometer långa.

14 förslag på lämpliga sträckor kom in till myndigheten. Av dem har nu fem valts ut till den fortsatta urvalsprocessen utifrån ett antal kriterier, bland annat vägtyp, trafiktyp och årsdygnstrafik. Dessa är:

  • Örebro, sträckan Hallsberg–Örebro
  • Stockholm, sträckan Nynäshamn–Västerhaninge
  • Blekinge, sträckan Sölvesborg–Pukavik–Karlshamn
  • Västra Götaland, sträckan Borås–Landvetter
  • Gävleborg, sträckan Gävle–Storvik

Urvalsprocessen ska vara genomförd i juni i år. Om en, två eller tre av dem kommer att byggas ut till elväg beror på hur mycket pengar som tilldelas samt möjligheten att utföra planläggning och byggstart.

Läs mer: Alla partier utom MP vill satsa på elvägar

─ De som inte går vidare i respektive steg kanske inte är lämpliga som piloter i nuläget men kan vara mycket lämpliga att gå vidare med i nästa nationella plan, det vill säga vid en långsiktig utrullning, säger projektansvarige Kenneth Natanaelsson i ett uttalande.

Trafikverket poängterar att den ännu inte har valt vilken teknik som ska testas. I Sandviken används luftledning och vid Arlanda en markbaserad skena. Dessutom har myndigheten efterlyst fler tekniker i ytterligare en innovationsupphandling.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt