Fordon

Designpris till framtidsskepp

Super Eco Ship203 som utställningsmodell.

Super Eco Ship 2030 ska segla CO2-snålt med 8000 containrar om 20 år. Men redan nu får designen pris.

Publicerad

Japanska rederiet NYK har lanserat två fartyg som ska minska utsläppen av koldioxid för fraktfartyg. Det ena, Auriga Leader, har redan nu utrustats med solceller som producerar el och minskar utsläppen från dieselgeneratorerna ombord.

Det andra fartyget, ett containerskepp för 8000 containrar kallat Super Eco Ship 2030, är fortfarande på idéstadiet, men förväntas om 20 år kunna minska koldioxidutsläppen med 69 procent jämfört med ett motsvarande stort fartyg idag.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här