Designpris till framtidsskepp

2009-10-09 14:38 Håkan Abrahamson  
Super Eco Ship203 som utställningsmodell.

Super Eco Ship 2030 ska segla CO2-snålt med 8000 containrar om 20 år. Men redan nu får designen pris.

Japanska rederiet NYK har lanserat två fartyg som ska minska utsläppen av koldioxid för fraktfartyg. Det ena, Auriga Leader, har redan nu utrustats med solceller som producerar el och minskar utsläppen från dieselgeneratorerna ombord.

Det andra fartyget, ett containerskepp för 8000 containrar kallat Super Eco Ship 2030, är fortfarande på idéstadiet, men förväntas om 20 år kunna minska koldioxidutsläppen med 69 procent jämfört med ett motsvarande stort fartyg idag.

Framdrivningen sker med teknik man tror är mogen att använda kommersiellt 2030, som naturgasbaserade bränsleceller, solceller och segel, liksom lättare skrov med minskad friktion.

Fartyget beräknas blir 353 meter långt, 54,6 meter brett och ha ett djupgående av 11,5 meter. Bränsleceller ger 40 MW effekt, solceller ger 1 - 2 MW och vinden ger 1 - 3 MW. Ett motsvarande dieseldrivet containerfartyg idag ger 64 MW och använder tung eldningsolja som bränsle.

Båda fartygen har nu belönats med den japanska industrins designpris Good Design Award 2009.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS