Deras system minskar risken för vattenplaning

2021-03-01 08:00  
Vid tester ökade systemet bilens kapacitet med 35 procent på raksträckorna respektive 30 procent i kurvorna. Foto: Easyrain

Deras system använder jetstrålar för att minska risken för vattenplaning. Easyrain, Bosch och Italdesign hävdar att lösningen är den första i sitt slag.

Vattenplaning utgör ett av de stora hoten på vägen, eftersom det är svårt för bilföraren att förutse när förutsättningarna finns. Vid hög fart krävs det inte ett stort vattendjup för att föraren ska tappa kontrollen över bilen.

Men nu presenterar det italienska företaget Easyrain säkerhetssystemet Aquaplaning Intelligent System (AIS), som de hävdar är det första i sitt slag. Bolaget har utvecklat lösningen under flera år, i samarbete med Bosch och Italdesign. Något oväntat, möjligen, är dock att metoden för att hålla vattenplaningen stången är genom att tillföra ännu mer vatten.

Mjukvaran analyserar vägbanan och känner av när risken för vattenplaning föreligger, och då aktiveras munstycken som sprutar ut vatten under högt tryck framför framhjulen. Jetstrålarna skjuter undan det mesta ur eventuella pölar så att däcken kan återfå sin kontakt med vägbanan, vilket ska minska risken för olycka avsevärt – även om det såklart finns en gräns för de mängder som kan blåsas undan.

Läs mer: ”Ljustunnel” testar självkörande fordon – även på natten

Systemet som väger under fem kilo hämtar vattnet ur behållaren för spolarvätska. Easyrain utvärderade systemet monterat på en Audi A6, och vid testerna på Pirellis bana i Vizzola så ökade AIS bilens kapacitet med 35 procent på raksträckorna respektive 30 procent i kurvorna.

– Det är ett steg framåt när det kommer till att öka säkerheten inom fordonsbranschen. Vårt system löser ett farligt problem som det hittills inte har funnits någon lösning på. Att rädda liv är vår vision och skälet till att vi existerar. Att veta att det går att genomföra är ett stort ansvar men också en källa till stor stolthet, inspiration och glädje, säger Giovanni Blandina, Easyrains grundare och vd.

Se klippet från testbanan, där man jämför körningen med och utan systemet inkopplat.

John Edgren

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt