Fordon

Deras ”simpla” autonoma lastbilar får 478 miljoner

Foto: Ike

Ikes autonoma system ska låta lastbilar köra förarlöst på motorväg, men det kommer inte klara av fotgängare och cyklister. Nu får bolaget en rejäl injektion från investerare.

Publicerad

Det San Fransisco-baserade uppstartsföretaget har mindre än ett år på nacken, men trots sin ringa ålder sitter Ike på en hel del erfarenhet inom sitt område. De tre grundarna hade chefsposter vid Ubers tidigare avdelning för självkörande lastbilar, samt en bakgrund inom autonomi hos Google, Apple och Otto.

2018 berättade trion att deras nya bolag siktade på att utveckla en mer basal autonomi. Ikes system ska tillåta fordonen att köra förarlöst på motorvägssträckor, men tekniken kommer exempelvis inte kunna hantera fotgängare och cyklister. Tanken är att mänskliga förare ska ta över vid terminaler bredvid motorvägen, utanför stadskärnorna. Autonomin ska inte ens behöva hantera en högersväng.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här