Deras ”simpla” autonoma lastbilar får 478 miljoner

2019-02-07 07:52  
Foto: Ike

Ikes autonoma system ska låta lastbilar köra förarlöst på motorväg, men det kommer inte klara av fotgängare och cyklister. Nu får bolaget en rejäl injektion från investerare.

Det San Fransisco-baserade uppstartsföretaget har mindre än ett år på nacken, men trots sin ringa ålder sitter Ike på en hel del erfarenhet inom sitt område. De tre grundarna hade chefsposter vid Ubers tidigare avdelning för självkörande lastbilar, samt en bakgrund inom autonomi hos Google, Apple och Otto.

2018 berättade trion att deras nya bolag siktade på att utveckla en mer basal autonomi. Ikes system ska tillåta fordonen att köra förarlöst på motorvägssträckor, men tekniken kommer exempelvis inte kunna hantera fotgängare och cyklister. Tanken är att mänskliga förare ska ta över vid terminaler bredvid motorvägen, utanför stadskärnorna. Autonomin ska inte ens behöva hantera en högersväng.

Andra verkar tro på konceptet med en enkel teknik, för nu har Ike dragit in 52 miljoner dollar, motsvarande 478 miljoner kronor, i en Serie A-finansiering ledd av Basin Capital Ventures. Pengarna innebär att Ike kan utöka sin personal från det 30-tal anställda som bolaget har i dag, vilket är en förutsättning för att man ska kunna kommersialisera sin produkt. Dock har bolaget deklarerat att man inte har något intresse av att vara först på banan med en självkörande lastbil.

Läs mer: Forskaren: Autonoma bilar kommer att skapa kaos

– När du jobbar inom det här teknikområdet så är frestelsen stor för att man slänger ihop något för att komma på bannan riktigt snabbt – detta eftersom det finns så stor potential och ett så stort intresse, säger Alden Woodrow, en av grundarna, till Tech Crunch.

För att snabbt komma på banan har Ike licensierat Nuros mjukvara och artificiella intelligens avsedd för autonoma leveransrobotar. I utbyte fick Nuro en andel i Ike.  Tekniken i lastbilen inkluderar styrenheten, kablage, styrkolonn, med robusta sensorer samt kapacitet för datorseende och djupinlärning. Ike siktar på att genomföra sina första testkörningar på allmän väg i år, då med en säkerhetsförare bakom ratten.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt