Deras privatjet kan även landa som en helikopter

2021-03-22 13:22  

Flygplanet har sju sittplatser och tar sig 400 mil från en vanlig landningsbana. Men fläktar i vingarna innebär att Pegasus Vertical Business Jet också kan konkurrera med helikoptrar.

Sydafrikanska Pegasus Universal Aerospace genomförde framgångsrika tester med skalmodellerunder 2020 och nu meddelar bolaget att de har utvecklat en fläktteknik som alstrar tillräckligt mycket kraft för att deras flygplan ska kunna landa vertikalt även på gräs eller ett trädäck. Det skriver Engineering and Technology.

Det handlar inte om en klassisk VTOL-farkost, utan the Pegasus Vertical Business Jet (VBJ) har - som namnet antyder - ett konventionellt framdrivningssystem med två gasturbiner, och kan flyga, landa och lyfta som ett vanligt flygplan. Men till detta har vardera vinge två fläktar som ger modellen möjlighet att agera som en helikopter.

Läs mer: Marina tekniken ska flyga effektivare än rotorblad

Enligt tillverkaren är det den första farkosten som kombinerar detta med miljön i en privatjet. En stor skillnad mot upplevelsen inuti en helikopter är samtidigt att passagerarna i VBJ upplever få eller inga vibrationer vid vertikal start och landning. Med VTOL-kapaciteten vill Pegasus Universal Aerospace även rikta sig mot offshore-verksamheter.

Håller sig i luften nästan sju timmar

Det 15 meter långa flygplanet har plats för sju sittplatser och kan lyfta med en last på 2 260 kg. Genom att kombinera det bästa av två världar ska VBJ kunna leverera en i sammanhanget generös räckvidd på drygt 400 mil från landningsbana och drygt 200 mil i VTOL-läge – detta med en reserv på 45 minuter. Modellen ska klara av att hålla sig i luften i 6,6 timmar, respektive drygt 3 timmar vid vertikal start och landning.

Läs mer: Deras snabba VTOL utlovar att skaka om helikopterbranschen

Marschhastigheten på drygt 10 000 meter höjd ligger på 609 km/h, och då bränner flygplanet 309 kg bränsle i timmen – skriver företaget på sin hemsida. Hastigheten stärker modellens potential som en kandidat för medicinska transporter och annan räddningsverksamhet.

John Edgren

Mer om: Jetplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt