Fordon

Deras nya batteriteknik ska peta Tesla från räckviddstronen

Uppstickarna radar upp sig, med nya tekniker hoppas de bli marknadsledare när det kommer till batteriteknik. Elon Musk kan få det hett om öronen de kommande åren. Foto: TT

Dagens elbilsflotta rullar på litiumjonbatterier. Men för att få bilarna att rulla längre per laddning behövs ny teknik – och den är redan på väg. Goda nyheter – men för Tesla kan det bli jobbigt.

Publicerad

Batterier och batteriteknik är ett hett ämne i bilbranschen. Elbilsföretagen slåss om vem som kan ladda sin bil snabbast och vilka som erbjuder längst räckvidd.

Inte konstigt då att det ploppar upp allt fler startups med fokus på just batteriteknik. De slåss om att presentera framtidens batterilösningar, och därmed också om en miljardmarknad. För batterierna av i dag bygger på laddningsbara litiumjonbatterier som introducerades 1991. Litiumjon har varit herre på täppan sedan dess. Men experter hävdar att tekniken förmodligen nu har nått kaklet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här