Deras lösning ska göra att alla kan konvertera till elbil

2020-06-02 11:17  

En plug-n-play-lösning för dem som vill konvertera till el – eller för tillverkare som har låga volymer. Nu har brittiska Swindon Powertrain lanserat sin eldrivline-lösning som gör att alla kan bygga om sitt fordon till eldrift.

I USA är så kallade crate engines vanligt. Motorer som man köper lösa och sedan petar ner i sina renoveringsprojekt eller hembyggen. Nu har ett brittiskt företag gjort en liknande lösning, men med en eldrivlina i centrum.

I stället för en rejäl V8 (som ofta är fallet i USA) handlar det här om en kompakt maskin på 80 KW. I paketet ingår differentialspärr och transmission. Som tillval finns kylning, växelriktare samt en differentialbroms.

Drivlinan har utvecklats i samarbete med elmaskintillverkaren Inetic samt ingenjörsfirman Code.

Läs mer: Nya batterilabbet ska säkra Volvos elektriska framtid

Kompakt enhet väger 50 kilo

Storleksmässigt är det en väldigt kompakt historia som mäter 44x38x23 centimeter och väger in på precis under 50 kilo. Företaget säger att de ser nischtillverkare, företag som sysslar med konvertering och hemmameckare som kunder och menar att användningsområdena är många. Drivlinan kan sitta i en fyrhjuling lika gärna som i en sportbil eller varför inte i en gammal klassiker?

Priset på en enhet startar på 6 400 pund (plus moms) och företaget säger att de börjar leverera i augusti.

Fakta: Det här är Swidons lösning

Nominell effekt: 80 KW

Motortyp: Permanentmagnets

Max vridmoment: 136 Nm

Max maskineffektivitet: 97 procent

Max maskinhastighet: 10 500 rpm

Dimensioner: 441x384x228 mm

Vikt: 49,9 kg

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt