Deras ”Hyper Tube”-tåg har kört i 1000 km/h

2020-11-18 08:20  

I Sydkorea utvecklar man en egen version av hyperloop. I ett system byggt i skala 1:17 har de lyckats få en modell att köra snabbare än 1 000 km/h. Forskningsinstitutet hoppas kunna rulla ut ett system för trafik redan 2024.

I trafik är Shanghai Maglev världens snabbaste passagerartåg i trafik, med 431 km/h – men nu hävdar Korail (Korea Railroad Research Institute) att de har mer än dubblat den hastigheten. Det handlar dock om ett modelltåg i skala 1:17. Det skriver Engineering and Technology.

Institutet har arbetet på projektet Hyper Tube sedan 2017. Tidigare har konceptet åstadkommit 714 km/h. Men enligt Korail har de nu löst problemen med friktion som skapas vid snabb acceleration – och under ett nyligen genomfört test nådde modelltåget 1 019 km/h. Detta vid 0,001 atm (atmosfär), vilket är långt lägre tryck än andra jämförbara tester.

Läs mer: Milstolpen: Här är första bemannande hyperloop-färden

Tanken är att Korail ska inleda tester med en rigg i fullskala 2022, för att sedan tillsammans med amerikanska Hyperloop Transportation Technologies (även kända som Hyperloop TT) rulla ut ett fullskaligt Hyper Tube-nätverk redan 2024.

Restid med Hyper Tube

Hur mycket snabbare kommer då transportera att gå med Hyper Tube? Enligt beräknar ska den 3,5 timmar långa tågresan mellan Seoul och Busan avverkas på 30 minuter.

Skärmbild från Ilustration för hyper tube, 2017. Foto: Youtube

Det finns givetvis risker med att färdas i så höga farter innesluten i ett rör. Men måhända har Korails tilltro till konceptet ökat nu när Virgin Hyperloop har genomfört sitt första bemannade test. Nyligen åkte två personer längs bolagets 500 meter långa testbana i Nevada, och de nådde då en hastighet på 166 km/h – vilket är avsevärt långsammare än Virgin Hyperloops topphastighet på 386 km/h.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt