Deras ai löser många av elsparkcyklarnas problem

2022-03-25 15:09  

Tekniken justerar elsparkcyklarnas hastighet. Med en kamera avgör ai:n vilka regler som gäller för olika platser – och avslöjar felparkerare.

Utspridda elsparkcyklar i städer har upprört känslor runt om i världen, så även i Sverige. 2021 krävde en rad partier att regeringen skulle agera mot ”kaoset” – och i början av året lade de ett förslag om förbud mot att parkera fordonen på cykelbanor och trottoarer.

Bolagen som hyr ut elsparkcyklar har uppenbarligen underskattat kundernas förmåga att agera ansvarsfullt, och inte implementerat teknik som styr användarna.

Undantaget är australiensiska Beam. I sex städer (Brisbane, Adelaide, Canberra, Hobart, Launceston och Perth) får kunder som hyr deras elsparkcyklar nu underkasta sig deras lösning, med teknik som bland annat kan justera fordonets topphastighet efter olika områden, exempelvis när man går från cykelbana till trottoar. Det skriver Beam i sitt pressmeddelande.

Använder en inbyggd kamera

Tekniken har utvecklats tillsammans med Drover AI, och fordonen utrustas med bolagets iot-modul döpt till Path Pilot. Den använder en inbyggd kamera och artificiell intelligens för att i realtid avgöra vilken typ av underlag elsparkcykeln körs på, allt från cykelbanor och trottoarer till vägen.

Företagets tekniklösning, kallad Pedestrian Shield, kräver inte gps eller att stadsmiljön kartläggs på förhand för att veta vad som gäller. Det finns en funktion som kan stänga av fordonet i otillåtna miljöer, exempelvis om man kör in i en galleria.

Drovers iot-modul kan också ge besked i den mest kritiska frågan, huruvida användaren parkerar elsparkcykeln korrekt – och meddela var den har slängts.

Pilotstäderna där systemet har rullas ut har olika regler, och respektive stad kan själva anpassa lösningen efter vad som lokalt anses vara olämpligt. I mitten av 2022 tänker Beam rulla ut fas 2 där Pedestrian Shield får teknik som ska skydda fotgängare.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt