Den vilda jakten på watten

2011-06-17 14:22  

På söndag är det världspremiär för järnvägstävlingen Delsbo Electric. Vem bygger världens mest energieffektiva rälsfordon? Tre skollag tävlar i jakten på watten.

Tävlingen riktar sig till elever på alla skolor i Sverige. Delsbo Electric anordnas av föreningen Dellenbanans Vänner, som arbetar för att rädda och utveckla den 6 mil långa järnvägen mellan Ljusdal och Hudiksvall.

Uppgiften är att bygga ett batteridrivet fordon och sedan köra en tävlingssträcka på cirka 3 kilometer med så liten energiförbrukning som möjligt.

Eftersom inga fordon rullar mer energisnålt än järnvägsfordon så går loppet naturligtvis på räls.

Förra sommaren var det smygpremiär med ett enda fordon som tävlande.

Det var ett team från Bromangymnasiet i Hudiksvall som med sin femhjuliga, dressinliknande ECQ satte världsredkord med en energiförbrukning på endas 10,1 wattimmar per personkilometer.

- Det energieffektivare än en spårvagn, säger Robert Fagerlund i Dellebanans Vänner till Ny Teknik.

I år är det tre team som tävlar – två från Bromangymnasiet i Hudiksvall och ett från Högskolan i Gävle.

Banan är 3,3 kilometer lång med start i Fredriksfors och målgång i Delsbo.

Vinnare blir den som använt minst energi räknat i wattsekunder.

- Man får inte krypköra under 5 kilometer i timmen och inte köra fortare än 15 kilometer i timmen. Däremellan är det är teamets egen strategi som avgör vad som är effektivaste sättet att köra på, säger Robert Fagerlund.

Han säger att syftet med tävlingen är att etablera ett återkommande evenemang som ger skolorna möjlighet att genomföra ett konkret projekt med deltagande från flera olika teknikområden.

- Lite av en motsvarighet till tävlingen "Shell Eco Marathon", fast ännu mera miljövänlig. Men det handlar också om att ge norra Hälsingland ytterligare ett intressant evenemang, och ett tekniskt framtidsinriktat sådant, säger Robert Fagerlund.

Förstapris är 10.000 kronor.

Ny Teknik kommer att rapportera mer om fordonen när tävlingen är över. De uppgifter som finns tillgängliga är att två av de tävlande ekipagen är trehjuliga och ett är fyrhjuligt.

Det normala är att använda dressinhjul som har extremt låg friktion med bara 3 millimeters stödyta, men det ryktas om att ett av de tävlande fordonen kör på mopedfälgar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt