Fordon

Den vilda jakten på watten

Pipe Sensation - byggd av aluminium, blompinnar och persiennsnören - var den allra första prototypen till det som skulle bli Delsbo Electric. Pipe Sensation drevs av ett ynka 1,5 volts ficklampsbatteri, av den smalare sorten.
Teamet från Bromanskolan i Hudiksvall satte med sin ECQ inofficiellt världsrekord förra året - som enda tävlande.
Starten går i Fredriksfors och målgången är i Delsbo. Sträckan är 3,3 kilometer. Två sensorer mäter ström och spänning.
Dellebanans Vänner har tillgång till två rälsbussar - en dieseldriven Y8 och en eldriven X17. Båda byggdes hos Hägglund & Söner på 50-talet.

På söndag är det världspremiär för järnvägstävlingen Delsbo Electric. Vem bygger världens mest energieffektiva rälsfordon? Tre skollag tävlar i jakten på watten.

Publicerad

Tävlingen riktar sig till elever på alla skolor i Sverige. Delsbo Electric anordnas av föreningen Dellenbanans Vänner, som arbetar för att rädda och utveckla den 6 mil långa järnvägen mellan Ljusdal och Hudiksvall.

Uppgiften är att bygga ett batteridrivet fordon och sedan köra en tävlingssträcka på cirka 3 kilometer med så liten energiförbrukning som möjligt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här