"Den svenska fordonsindustrin knappast hotad"

2009-02-24 23:00  

Även om många experter anser att så mycket som 15 000 jobb är hotade, att flera leverantörsföretag kommer att lämna Sverige, att andra tvingas i konkurs, så är Saabs kris inget grundskott mot den svenska fordonsindustrin.

- Om Saab faller är det framför allt en regional kris omkring Trollhättan. Den svenska fordonsindustrin är knappast hotad, även om den försvagas, säger Mats Lundin, vd på institutet för verkstadsteknisk forskning.

Saab deltar inte alls i samma omfattning i forskningen och utvecklingen på universitet och högskolor som AB Volvo, Volvo PV och Scania.

- Om däremot Volvo Personvagnar, och i än högre utsträckning AB Volvo och Scania börjar vackla - då kan tala om en nationell kris, säger Mats Lundin.

Till dessa tre företag går 75 procent av underleverantörernas leveranser, till Saab bara omkring 25 procent.

Tunga svenska leverantörer som Autoliv och Haldex, liksom många i Gnosjöområdet, berörs knappast alls av krisen på Saab.

En som håller med Mats Lundin är Per Axell, vd på det klassiska värmländska leverantörsföretaget Töcksfors, TVAB.

- Jag blir smått upprörd av alla överdrifter i media. Det finns forskare som gör uttalanden så att man häpnar. Saab är inte längre en komplett biltillverkare. Det är ett varumärke, och en av GMs produktionsenheter. En helt annan sak än våra tre andra fordonstillverkare, säger han.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt