Fordon

Den svenska ellastbilen ska rulla redan i augusti

En rendering av Inziles elfordon. Foto: Inzile
Inzile bygger ett eldrivet arbetsfordon kallat PRO4. Ragnar Åhgren är vd och sonen Klas Åhgren marknads- och försäljningschef. Foto: Pressbild

Nu säger Inzile att de är redo att dra igång tillverkningen av sin ellastbil i Västervik. Enligt bolaget kommer 260 fordon byggas nästa år, men det första exemplaret ur en förserie om tio ska testköras redan under augusti.

Publicerad

Den lätta ellastbilen från Västervik ska kunna utrustas med flak, skåp och trailer. Inziles målgrupper är exempelvis parkförvaltningar och inte minst de växande transporterna inom e-handel. Beroende på batteri anges PRO4 ha en räckvidd på 120-140 kilometer – med toppfarten 50 km/h. Det har dock tagit bolaget sju år att komma till skott med den första modellen, och vägen har inte varit spikrak.

I mars lanserade Inzile sin småländska lastbil, då utan att ha en fabrik eller ett typgodkännande. Men efter en lyckad börsintroduktion på First North i juni meddelar bolaget nu att man nu ska producera en förserie om tio exemplar av PRO4 – och Inzile hävdar att den första lastbilen kommer testköras redan under slutet av augusti. Väsentliga delar till de övriga nio fordonen ska vara beställda.  

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här